Känner mig redo, fast ändå inte?!
Så nu börjar det närma sig uppkörning och uppskrivning för min del och jag får ont i magen när jag tänker på det.
Saken är den att visst KAN jag köra bil. När jag övningskör privat med mina föräldrar så går allt som på räls, jag är avslappnad, uppmärksam och manövreringen går per automatik.
Men så fort jag kör med körskolan så blir jag jätte stirrig och FRUKTANSVÄRT osäker. Jag känner mig så himla granskad och dålig, jag undrar alltid vad min lärare tänker och känner mig helt värdelös. Igår hade jag testuppkörning och var så nervös att jag skakade. Jag fick black-outs och glömde en del viktiga grejer såsom att kolla i speglar, hastigheten och när jag skulle backa runt hörn gick det käpprätt åt helvete så vi fick avbryta.
Jag blir så trött på mig själv, jag har pluggat som ett djur och kör varenda jävla dag men så fort jag sätter mig i körskolans bil så är det som om alla mina kunskaper flyger ut ur huvudet, jag blir så himla osäker så det är löjligt. Hur i helvete ska det gå på uppkörningen när jag känner såhär? Jag är så säker när jag kör hemma..
Har även en annan fråga - hur pluggade ni till er teori? Hade ni någon strategi som fungerade? Jag tror att något som spelar en stor roll i det här är att jag måste känna mig 110% säker på teorin. Jag tror att det faktum att läraren (och förarprövaren) kan det till tusen gör mig osäker då jag är rädd att jag missat någonting. Mina föräldrar kör ju också dem självklart enligt reglerna men är kanske inte direkt några super bra förebilder i trafiken så med dem känner jag mig inte lika granskad..
Hej det är synd att det där händer, men du måste tydligen träna mer. Mitt råd är att ta fler lektioner på körskola så att du också blir van att köra med någon okänd bredvid. När man kört ett tag med samma person så blir man lätt för bekväm i körningen med just den personen och när nya moment uppstår så kanske man inte tänker rätt. Så ta ett par lektioner med körskola och tänk inte på att läraren granskar dig utan han vill hjälpa dig att klara körkortet lika mycket som din handledare vill. Jag själv gick på 2 olika körskolor efter att ha tagit ett paket vid ena skolan, så tog jag 2 lektioner i en annan med en helt annan bil och det gjorde att jag kände mig mycket säkrare när jag körde.
Teorin pluggade jag i en månad till och från, läste ett par sidor i körkortsboken om dagen och sedan började med körkortstester på nätet. Kan rekommendera dig att göra det samma eftersom frågorna här på korkortonline.se liknar mycket de som kommer på provet. Dessutom får du en logisk förklaring till varför man ska agera på vissa sätt i vissa situationer. Läs teorin och förstå så har du en bredare kunskap i trafiken.
Det är bra att läsa teori och göra praktik paralellt, men du ska veta att teorin inte alltid passar i praktiken. Du ska kunna bedöma och avgöra vad du ska göra i trafiken och förutse risker som kanske inte nämns i teorin. Ibland kan det uppstå en situation i trafiken där du måste avstå ifrån en regel eller liknande för att klara situationen, så forsätt träna på bara och oroa dig inte det kommer gå bra! Hoppas det hjälper och lycka till!
Känner igen mig i det du skriver, jag har gått på körskolan sen i början av mars. Tagit totalt 12 lektioner tror jag och samtidigt kört hemma med mamma. Tyckte också det var jobbigt ibland innan lektioner för man helt enkelt var nervös. Men det hela handlar ju om att man vill göra framgång i sin körning och imponera på sig själv och sin lärare. Jag gjorde min ’’lilla’’uppkörning med körskolan för två veckor sedan. Jag blev godkänd och fick boka uppkörning och teori. Det enda jag fick anmärkningar på var spegelrutin och att jag missade en hastighets skylt. Uppkörning 3e juni och teori 28 maj.
Jag har latat mig ganska mycket beroende på jobb och lite så, men jag har pluggat rätt så mycket. Läst boken 3 gånger och gjort ungefär 70 tester på STR. Klarat alla faser ABCF Repetition och slutfasen. Sen efter det har jag bara gjort mer och mer repetition. Ligger oftast mellan 65-70/70 rätt.
När har du din uppkörning samt teori?
Känner igen mig i det du skriver, jag har gått på körskolan sen i början av mars. Tagit totalt 12 lektioner tror jag och samtidigt kört hemma med mamma. Tyckte också det var jobbigt ibland innan lektioner för man helt enkelt var nervös. Men det hela handlar ju om att man vill göra framgång i sin körning och imponera på sig själv och sin lärare. Jag gjorde min ’’lilla’’uppkörning med körskolan för två veckor sedan. Jag blev godkänd och fick boka uppkörning och teori. Det enda jag fick anmärkningar på var spegelrutin och att jag missade en hastighets skylt. Uppkörning 3e juni och teori 28 maj.
Jag har latat mig ganska mycket beroende på jobb och lite så, men jag har pluggat rätt så mycket. Läst boken 3 gånger och gjort ungefär 70 tester på STR. Klarat alla faser ABCF Repetition och slutfasen. Sen efter det har jag bara gjort mer och mer repetition. Ligger oftast mellan 65-70/70 rätt.
När har du din uppkörning samt teori?
Har båda 30 maj. Har då tagit 24 lektioner (har dock enbart tagit dubbellektioner på 70 min som räknas som 2, så har egentligen bara tagit 12). När jag pluggar teori så gör jag tester på STR o denna sida, kompletterar med boken. Har inte läst ut den dock.. har inte direkt haft tid till det då jag tar studenten nu och legat efter en hel del i skolan. Sitter nu med 10 skolarbeten kvar som ska göras innan studenten plus det här. Hur lång tid tog det för dig att läsa ut boken?
Förstår att det är jobbigt med skola, jag tog studenten förra året och minns hur mycket det var i slutet. Även anledningen till att jag valde att vänta med körkortet ett år. Men men kämpa på bara prioritera rätt saker! Boken kan du läsa ut på en kväll om du orkar men då kommer dock inte allt in, inte så kul att sitta och läsa en hel kväll. Man blir rätt ofokuserad efter ett tag och börjar tänka på annat. Jag brukar läsa ett ”kapitel” om dagen typ. Alltså ungefär 50 sidor. Jag var på körskolan idag och gjorde lite prov fick 69/70 på slutfasen och 67/70 samt 68/70 på repetitions faserna. Gjorde även de svåraste frågorna dom erbjuder fick där 51/52 trorja. Det var bara ett fel iaf. Så jag tänkte slappna av sista tiden, har gjort så mycket tester nu så det känns som teorin sitter rätt så bra
Hur många tester har du gjort sammanlagt?
Förstår att det är jobbigt med skola, jag tog studenten förra året och minns hur mycket det var i slutet. Även anledningen till att jag valde att vänta med körkortet ett år. Men men kämpa på bara prioritera rätt saker! Boken kan du läsa ut på en kväll om du orkar men då kommer dock inte allt in, inte så kul att sitta och läsa en hel kväll. Man blir rätt ofokuserad efter ett tag och börjar tänka på annat. Jag brukar läsa ett ”kapitel” om dagen typ. Alltså ungefär 50 sidor. Jag var på körskolan idag och gjorde lite prov fick 69/70 på slutfasen och 67/70 samt 68/70 på repetitions faserna. Gjorde även de svåraste frågorna dom erbjuder fick där 51/52 trorja. Det var bara ett fel iaf. Så jag tänkte slappna av sista tiden, har gjort så mycket tester nu så det känns som teorin sitter rätt så bra
Hur många tester har du gjort sammanlagt?
Har gjort 50 tester nu. Ska försöka läsa ut boken nästa vecka, dock inte allt på en kväll. Känner nu att jag borde nog ha väntat med körkortet, inte mitt smartaste drag att köra det i exakt samma veva som studenten..
Men får väl göra det bästa av situationen.. om jag så går in i väggen på kuppen.. haha
Visst är det lätt att vara efter klok, men jag tror att om du har klarat att blanda plugg med körskola så här pass länge, så tror jag att du kommer klara den korta vägen som är kvar
Jag har gjort 60 tester trorja. Känns som man kan frågorna nästan utantill, men samtidigt sitter reglerna och statistik frågorna bra. Så jag tror jag är redo, jag har mycket jobb nu också så hinner inte att plugga så mycket mer. Har teorin om ungefär 10 dagar. Men jag ligger alltid mellan 65-70 rätt på repetitions proven. Och där är det ju faktiskt helt olika vilka frågor som kommer. Så det tyder väl på att man kan det mesta. Men ett tips till dig är att försöka läsa ut boken en gång i alla fall så kommer provet gå super! Har haft kompisar som klarat teorin utan att ens göra klart alla faser!
Senaste foruminläggen
Rubrik