Hej jag ska berätta om hur min uppkörning gick till, det kanske hjälper någon.
Jag klarade teoriprovet på första med 57 men kuggade min första uppkörning pga missar i trafiksäkerheten. Bokade en ny tid 2 veckor senare och tog 2 körlektioner, trots att jag blev rekommenderad minst 10 lektioner till. Den här gången valde jag att köra upp privat, jag hade inte lyckats sova mer än 1 timme på hela natten och hade stor press pga det inte fanns fler tider fram tills juli (och då skulle mitt teoriprov ha gått ut).
Uppkörning började med att jag fick 2 motorstopp i rad innan jag ens lämnat parkeringen, redan där blev jag ännu mer nervös. Men inspektören var trevlig och sa att det var lugnt, han gav mig rådet att ge lite mera grundgas (pga bilarnas små motorer). Körde ut och åkte runt i Södertälje. Det blev mycket stadskörning med (cirkulationer, korsningar, trafiksignaler, körning mot mål, järnvägskorsning, start i backe bl. a) och när jag kommer fram till en trafiksignal är jag så nervös att jag knappt kan hålla foten still på kopplingspedalen. Vi fortsatte och det blev bättre, under körningen började vi prata om sport och fritidsintressen vilket gjorde allt lättare och efter 10 min var nervositeten borta. Jag blev också ombedd att göra en fickparkering trots att jag inte tränat det på ett tag, men bara man tar det lugnt och sakta så går det bra, kom för nära kanten först men rättade till den. Vi fortsatte köra ett tag till runt hamnen och körde sedan motorvägen tillbaka till Trafikverket. Efter 35 - 40 min kände jag mig ganska säker på att ha klarat men precis när jag svänger in till Trafikverket får jag en till motorstopp, det kändes som en mardröm och då tänkte jag ”där rök körkortet”. När vi väl har parkerat gratulerar han mig till körkortet och hade inga anmärkningar.
Hur som helst, ni som håller på med körkortet fortsätt kämpa. Även om man kuggar och kuggar så ska ni inte ge upp. Om ni känner er redo men eran trafikskola vill tvinga på er fler lektioner, så gå på egen känsla och kör upp. Det värsta som kan hända är att man gör om uppkörningen. Man blir inte kuggad pga motorstopp och jag är ett levande exempel på det, fick 3 eller 4 motorstopp (fler än jag någonsin haft under en och samma lektion).Och myten om att privatister bedöms hårdare kan jag inte hålla med om längre, alla inspektörer är inte likadana, jag hade turen att köra upp privat och få en trevlig inspektör som gjorde uppkörningen mycket skönare.
Om ni ska köra upp i Södertälje var beredda på många högerregelskorsningar och cirkulationsplatser. Det finns också stoppskyltar där man inte ens tror att de kan finnas. Dessutom är det väldigt många upp och nedförsbackar. Lycka till alla som håller på, nu ska jag ut och köra!