Start > Körkortsforum > Högerregeln.

Högerregeln.

kkrs93 2013-05-11 15:37 ! Citera #
Det skrämmer mig att det är så pass många som inte kan högerregeln. Det var ingen som lämnade mig företräde, fast jag kom från höger, och det inte fanns nån skylt trafiksignal eller liknande, som visade annat. Man blir ju rädd att vissa får körkort trots, att väldigt några kan denna regel.
Jossan-88 2013-05-11 16:58 ! Citera #
Håller med dig, känner igen mig i det du beskriver. Man stöter på sånt nästan varje gång när man är ute och övningskör. Men högerregeln är ju den mest oförstående regeln som finns, samt att det finns massor med brister i kunskaper när det kommer till högerregeln. Så jag håller med dig igen när du skriver att man undrar hur vissa har klarat av att få sitt körkort.
Apan 2013-05-12 09:36 ! Citera #
Jag håller med, sedan man själv börjat köra märker man att det är skrämmande många ut i trafiken som inte förstår högerregeln. Men inte bara det, brukar se ett flertal bilar som gör livsfarliga omkörningar, aldrig blinkar, inte stannar vid övergångsställen när fotgängare ska gå över osv. Det känns inte som det går att lita på någon alls.
Jossan-88 2013-05-12 18:12 ! Citera #
Apan
Jag håller med, sedan man själv börjat köra märker man att det är skrämmande många ut i trafiken som inte förstår högerregeln. Men inte bara det, brukar se ett flertal bilar som gör livsfarliga omkörningar, aldrig blinkar, inte stannar vid övergångsställen när fotgängare ska gå över osv. Det känns inte som det går att lita på någon alls.


Du har helt rätt, nu när man har börjat köra själv så inser man hur många det är som kör dåligt eller gör rent av livsfarliga omkörningar. Jag råkade ut för en sådan idiot sist vi var ute och körde. Precis innan en skarp höger kurva så vart jag omkörd av en dåre som kom i närmare 100km/h på en landsväg där det bara var 70km/h i timmen. Så jag var tvungen att släppa gasen och bromsa in för att underlätta hans omkörning. Hade det kommit en mötande bil just då så hade det blivit ett krock, för han som körde om mig hade inte haft en chans till att hinna sakta in och lägga sig bakom mig med tanke på den fart han hade, speciellt eftersom kurvan bara var 10-15 meter längre fram. Så det är som du skrev först nu man inser vilka dårar det finns i trafiken..

När det kommer till högerregeln så har min trafiklärare sagt att jag alltid ska tänka att han aldrig kommer släppa fram mig, och därmed vara handlingsberedd i varje korsning där högerregeln gäller :D
kkrs93 2013-05-14 20:52 ! Citera #
Håller med! Men högerregeln är ju inte JÄTTESVÅR att förstå, eller har jag helt fel? Logiskt tänkande hjälper ju en hel del.

Håller med ovanstående, jag blir galen på bilister som inte använder blinkers, eller folk som inte stannar vid övergångsställen, när det finns BARN precis vid sidan. Det handlar väl om ’’Störst först’’ för dom. Ren idioti rent ut sagt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov