Start > Körkortsforum > Ni som kuggat i Farsta nyligen…

Ni som kuggat i Farsta nyligen?

Jonathan 2013-04-24 11:37 ! Citera #
Vad har ni blivit kuggade på? :) ska köra upp om 2 veckor och undrar vad dom är extra petiga på?
Gäst 2013-04-24 23:04 ! Citera #
Jag glömde stänga av bilen vid järnvägskorsningen och blev kuggad endast på det.
Jossan-88 2013-04-24 23:48 ! Citera #
Aeron
Jag glömde stänga av bilen vid järnvägskorsningen och blev kuggad endast på det.

”endast på det”.. Jag tycker det var helt rätt då du inte ett dugg tänkte miljövänligt, och inspektörerna är väldigt hårda mot allt som har med miljö och göra..
Gäst 2013-04-25 00:10 ! Citera #
Jossan-88

”endast på det”.. Jag tycker det var helt rätt då du inte ett dugg tänkte miljövänligt, och inspektörerna är väldigt hårda mot allt som har med miljö och göra..

Jag vänta ungefär lika långt som vid ett rött ljus, om det är miljövänligt man siktar på så är det cykel som gäller ;).
Jossan-88 2013-04-25 16:13 ! Citera #
Då får du börja använda cykel istället, för det står t.o.m i körkortsboken att man alltid ska stänga av motorn vid järnvägskorsningar om man får vänta på ett tåg. Och dessutom blir man informerad under riskettan att inspektörerna är väldigt hårda på om man är miljövänlig.. Men du kanske missade det ;) :)
jooohan412 2013-04-25 16:59 ! Citera #
Jossan-88

Hej Jossan!

Jag kuggade min första uppkörning idag pga av: ”ingen sparsam körning, avs övergångsställe efter” (som inspektören skrivit) ALLTSÅ gjorde en hård inbromsning efter en cirkulation vid övergångsställe..varför gjorde jag det då? JO, för att bilen framför mig gjorde det.. hade jag bromsat löst hade jag kör in i bilen framför. Har tagit ett citat från trafikverket ”Miljöanpassning är naturligtvis viktigt men det kommer inte före trafiksäkerheten” sen sa även min körskola att man ska göra en helhetsbedömning och INTE bli kuggad på grund av ett FEL, hård inbromsning... OCH en gång? Min trafiklärare var också chockad och sa att han kör sina egna regler och är extra hård när det gäller miljö...men det var bara EN gång och det är tillåtet att göra ett fel? ELLER HUR??? och en hård inbromsing det är ju helt sjuk...trafikskolan sa att jag kan överklaga men det kommer troligen inte leda till att jag blir godkänd.

VAD tycker du?

MVH,
Johan
inspektörn 2013-04-25 20:14 ! Citera #
Jooohan412!
Vad menar du med ”som inspektören skrivit” ? Hade han ingen Ipad?
Om du dessutom måste bromsa hårt för att bilen framför gör det så har du ju kört för fort/legat för nära/inte sökt av tillräckligt långt fram!
Det kan bli ganska otäckt!
Var det inga andra anmärkningar i protokollet? Har du kollat noga?*L*
Du kan förresten inte överklaga ett körprov enligt lag! Visst, du kan skicka en skrivelse men den kommer att avslås av domstolen pga att det inte går att överklaga!
jooohan412 2013-04-25 21:10 ! Citera #
inspektörn
Jooohan412!
Vad menar du med ”som inspektören skrivit” ? Hade han ingen Ipad?
Om du dessutom måste bromsa hårt för att bilen framför gör det så har du ju kört för fort/legat för nära/inte sökt av tillräckligt långt fram!
Det kan bli ganska otäckt!
Var det inga andra anmärkningar i protokollet? Har du kollat noga?*L*
Du kan förresten inte överklaga ett körprov enligt lag! Visst, du kan skicka en skrivelse men den kommer att avslås av domstolen pga att det inte går att överklaga!

Han hade en iPad och det här var det enda han sa och han förde det vidare till min trafiklärare som skrev in det på elevcentralen...Inspektören sa även muntligt:

Inspektör: Bilen framför tvärbromsade efter som han/hon missade gående och då gjorde Johan samma sak.
Trafiklärare: Jaha, men då skriver jag att det var en risk där alltså?
Inspektör: Nä, utan det var mer ”icke sparsam körning” inte miljöväntligt
Trafiklärare: Jaha men hur kan han kugga om det inte står med trafikfara, risk, och andra misstag?
Inspektör: sista hård inbromsningen innan uppkörningens slut var INTE miljövänlig därför.

Varför ska jag sitta här och ljuga? O_o om jag hade mer fel skulle jag inte skrivit detta inlägg då skulle det vara fullt förståeligt att jag kuggade men både jag och min lärare förstår oss inte på detta. En annan trafiklärare sa att den här inspektören tänker mer på miljön än trafiksäkerheten...visst, miljön är ett viktigt moment men inte viktigare än säkerheten..hade jag bromsat löst hade jag kört in i bilen framme. Känns så orättvist för inspektören öste på mig med massa positiva kommentarer under körningen. Aldrig i mitt liv kört så bra tänkte jag, när vi parkerade in log jag brett för jag trodde det var godkänt. men NEJ. Står väldigt ytligt på utbildningskortet: 2Underkänd pga ingen sparsam körning, avs övergångsställe efter” alltså VA?! är det allt? finns det inge mer som jag missade? enligt läraren var det där de enda...VARFÖR? jag förstår ingenting.
inspektörn 2013-04-25 22:15 ! Citera #
Jooohan 412!
ok, nu hänger jag med lite bättre!
Du säger själv att om du hade bromsat löst så hade du kört in i bilen framför! Då har du ju inte haft koll på vad som hände längre fram dvs på övergångsstället, ”avs övergångställe efter”!
Jag håller däremot med dig om att man inte skall blanda in sparsam körning i det hela. Att du kuggar på det är nog ganska klart för det är ju en farlig situation! Klumpigt uttryckt av inspektören!
jooohan412 2013-04-25 22:28 ! Citera #
inspektörn
Jooohan 412!
ok, nu hänger jag med lite bättre!
Du säger själv att om du hade bromsat löst så hade du kört in i bilen framför! Då har du ju inte haft koll på vad som hände längre fram dvs på övergångsstället, ”avs övergångställe efter”!
Jag håller däremot med dig om att man inte skall blanda in sparsam körning i det hela. Att du kuggar på det är nog ganska klart för det är ju en farlig situation! Klumpigt uttryckt av inspektören!

Bara bita ihop och boka ny jäkla tid..Riktigt besviken, kände mig jätte säker och så kuggar jag. Aja, finns inget jag kan göra för godkänd kan jag inte bli.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov