Start > Körkortsforum > Halkan imorgon! En rädd kille …

Halkan imorgon! En rädd kille från Island!

RegKed94 2013-04-23 20:13 ! Citera #
Tjena allihop! :)

Nu är det så, att jag ska köra halkan imorgon. Jag har läst nästan allting här där har med halkan att göra. Men jag är fortfarande rädd! Vet fan vad som händer för mig..

Det som jag är rädd för är att om jag skulle bli kuggad! Fy fan vilken känsla.. Jag ska köra imorgon på Bulltoftabanan. Jag är (som ni kanske redan kan se) inte så bra på svenska, har bara bott här i 10 månader.

Jag är rädd för att jag bli helvetisk nervös innan vi ska börja. Jag är rädd för att jag inte kommer att förstå det som läraren säger (jag är på slutet av min körkortsutbildning, har förstått allting so far!) och jag har inte bokat en tolk. Det går nog. Men i alla fall, jag är sjukt rädd för att jag får ett sånt sjukt adrenalin-kick som gör att jag inte får fokusera mig. Är det någon här som kan få mig att lugna mig lite?

Igen, förlåt för min svenska. Jag hoppas att ni kan förstå min svenska, haha :)

Ha det sjukt bra, guys! :)

A
Hampus43 2013-04-23 21:34 ! Citera #
Din svenska tycker jag är riktigt bra för att bara varit här i 10 månader.
Jag var också nervös inför halkan, men det är faktiskt inget att vara nervös för. Tror det handlar om att du är lite osäker bara, och det är ju vi alla. Halkan handlar om att misslyckas, för att få bästa resultat och inblick i hur det kan gå i en verklig händelse. Du kan inte kugga om du gör som dom säger och det handlar egentligen bara om att hålla den hastighet du blir tillsagd att hålla. Inget svårt alls med andra ord. Du kommer få en rolig upplevelse som samtidigt är väldigt lärolik! Lycka till :)
RegKed94 2013-04-23 22:19 ! Citera #
Tack så jätte mycket för ditt svar! Tack :)

Men ja, jag tror nog att det är bara jag som känner mig osäker. Det är okay - eller hur?
Asså, jag förstår inte helt vad det är jag ska göra. Har läst något om att man ska köra dit själv (of course med körläraren) - är det sant?

Förlåt att jag låter så ledsen och ”cry-me-a-river”-ish, men jag är bara jätte nervös. Det är inte så lätt att ta körkort på ett okänt språk - dock lärorikt, så klart! ;)

A
Jossan-88 2013-04-23 22:36 ! Citera #
Du kan vara helt lugn, jag gjorde halkan förra veckan och var också jätte nervös dagen innan. Men jag kan LOVA dig att det finns inget att vara nervös för, du kommer ha en otroligt rolig och innehållsrik dag. Precis som Hampus43 skrev så är man där för att misslyckas, och du ska som sagt bara hålla 50 km/h om läraren ber dig hålla 50 km/h. Och det enda man kan bli kuggad för är om man inte lyssnar på instruktionerna, eller om man bus kör med hårda och snabba accelerationer och inbromsningar. Men gör du som dom ber om så kommer detta gå helt perfekt :)

Hur man tar sig till halkbanan kan nog vara olika för olika trafikskolor, men vi samåkte 4 elever från min trafikskola och vi turades om att köra halva vägen var..En tjej började resan från katrineholm, och efter halva vägen bytte vi så att jag körde den sista biten fram till halkbanan. Sedan var det dom andra 2 tjejerna som inte körde på dit vägen som turades om att köra på hem vägen.
Hampus43 2013-04-23 23:39 ! Citera #
Jag gjorde min halka i Norrköping. Dom från halkbanan plocka upp oss på körskolan med en minibuss. Vi körde alltså inte dit :)
Emma94 2013-04-24 00:11 ! Citera #
Du kan verkligen ta det lugnt! jag gjorde också halkan på bulltoftabanan i början av april och jag var precis som du sjuuuuuuuuuukt nervös innan över att jag inte skulle klara det, kan erkänna att jag var mer nervös inför halkan än jag var inför uppskrivningen och uppkörningen, men det finns verkligen ingen anledning att stirra upp sig för det du ska göra är inte svårt! kan möjligtvis kännas lite konstigt eller obehagligt när man sladdar, men det är bara lärorikt! Följ bara instruktionerna så kommer du klara det galant! Det är en riktigt bra och lärorik upplevelse som verkligen får en att tänka efter hur det kan gå när det är halt ute. Ta vara på tiden och försök att slappna av och ha roligt... jag personligen tyckte inte att det var särskilt kul, men som sagt, väldigt lärorikt!

Lycka till nu, jag tror på dig!!!!
Alice 2013-11-13 12:08 ! Citera #
Jag var galet nervös och rädd när jag gjorde risktvåan. I stort sett ända tills vi fick diplom och fick åka hem.
Jag körde på Gillinge. Vi var åtta stycken i min grupp och började med en samling där ledaren svarade på frågor och pratade om vilka ”krav” det var för att bli godkänd (Tvärbromsa från 70km/h på vanlig asfalt och inte busköra).

Vi gick till en byggnad som hette säkerhetshall där man pratade om allt möjligt (säkerhetsbälten, krockkuddar, årsmodeller, packning osv). Man fick prova att krocka i gångfart och sitta i en bil som voltade, det var inget måste om man absolut inte ville så slapp man.

Sen gick vi till bilarna och parade ihop oss två och två. Alla fick provköra banan så man hittade och visste var man skulle bromsa. Ledaren hade walkietalkie till alla. Sen gick hälften in i en stuga för att titta på och andra hälften fick köra och tvärnita från 70km/h. Man fick flera försök, så man fick prova i lägre hastighet först om man ville. Sen gjorde man samma sak på halkan fast då började vi med att köra ca 50km/h för att se hur det kändes. Det var inga hastighetskrav på halkan.

Sen böt man så andra hälften fick köra. Man var helt själv i bilen! Efter det så skulle vi göra en väjningsövning på halkan och bromsa, väja höger och sen tillbaka och stanna. Flera försök så man fick prova i olika hastigheter. När alla hade gjort det pratade vi om däck och hastigheter och lite av varje. Sen var vi klara. Fick diplom. Var ca 4 timmar totalt, men tiden gick rätt fort.

Hoppas det hjälper någon att känna sig lite lugnare.

.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo