Höll på att köra på en gående.
Jo det var så här att tidigare idag var jag ute och övningskörde. Jag kom från en väg och skulle ut på en annan i ett villaområde. Jag såg en cyklist komma lite längre fram och fokuserade min blick på henne. Hon kanske var 75 meter bort så hade stora marginaler! Kan tillägga att jag stod stilla innan jag svängde ut på den anslutande vägen. Men i alla fall jag svängde vänster utan problem men rätt som det är ser jag en gående komma ut framför vägen. Jag såg verkligen inte henne innan jag svängde, det regnade en hel del och hon hade gråa kläder på sig. Jag körde ju inte på mer än 1an och kanske 10 km/h så hann ju med att bromsa och så men man blev ju ändå rädd. Just nu mår jag rätt dåligt över det här.. Men alltså visst jag tycker det är dåligt av mig att missa personen. Men jag tycker även att om en gående går rakt ut i vägen när man ser tydligt att jag blinkar och ska åka ändå går rakt ut i vägen får ta lite ansvar. Hur går man vidare efter det här? Nån som varit med om något liknande?
Det enda du kan göra är att sätta dig i bilen och köra mera, du kommer alltid utsättas för eventuella faror när du befinner dig i trafiken. Och det är ju därför vi övningskör, för att bli medvetna om allt som kan hända. Nu gick det ju bra, så jag tycker du ska släppa detta och gå vidare, inget att gräva ner sig för. Men jag håller med om att gående borde visa lite större ansvar dom också. Och om du körde i ett villa område och svängde vänster så har den gående plikt att släppa fram dig då du kommer från höger..
För att förtyda det var inget övergångsställe utan personen var en halvmeter på väg över vägen och jag fick bromsa in. Tycker inte det här är bara mitt fel utan att den gående som var i 50 års åldern borde ha en bättre överblick. Precis som jag borde ha haft.. Tacksam för svar.
Okej Jossan tack för svaret. Jag vet att gående ska lämna företräde till trafiken då det inte är ett övergångsställe. Men det är faktiskt den första insidenten jag varit med om under 3 månader. Jag ska köra upp om 3 veckor så det är ju tur att det händer nu och inte på uppkörningen. Menar inte tur på det sättet men ja ni förstår säkert. Nästa gång kommer jag självklart kolla lite extra! Men just att dom bara går rakt ut i vägen skrämmer mig lite!
Senaste foruminläggen
Rubrik