Start > Körkortsforum > Lite frågor om växling.

Lite frågor om växling.

Davve 2013-04-21 12:39 ! Citera #
Eftersom jag övningskör privat tänkte jag fråga ett par frågor.

Säg att man kör med 5ans växel och närmar sig en rondell lite längre fram , går det bra att sänka farten för att sedan växla ner till 2an direkt vid rondellen? Kan man göra detta på t.ex uppkörningen (5->2) , alltså växla ner från 5an till 2an? Det borde väl fungera att bromsa med vilken växel som helst , för att sedan växla ner? Klart om man bromsar ner från 70 till 20 med 5ans växel så kan man inte gasa efter det i 20 km/h , men man kan ju helt enkelt växla ner?

Oftast om jag ska svänga vid en korsning sänker jag farten o trycker ner kopplingen för att sedan växla ner , men det händer ju ibland att under själva svängningen så höjer jag kopplingen efter jag växlat ner och möter med gas , är detta något som är fel eller rätt? Jag har för mig att man ska ha växlat ner före man ens börjat svänga , men är det fel att göra som jag gör här alltså att höja koppling och möta gas under själva svängningen?

Pedagogiska svar uppskattas , tack.
Jossan-88 2013-04-21 12:52 ! Citera #
När jag är ute och kör och närmar mig en cirkulationsplats så växlar jag alltid ner innan jag går in i cirkulationen. Det tycker jag är betydligt lättare än att hålla på att växla mitt inne i cirkulationen, jag har kört som dig oxå, men det fick jag tillsägelse av min trafikskola att det är fel, och ”du kan bli kuggad vid en uppkörning för att du inte är trafiksäker”...

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo