Start > Körkortsforum > Trafikljus

Trafikljus

Gäst 2013-04-19 22:08 ! Citera #
Hej, jag undrar ifall någon kan hjälpa mig. Om jag har grönt ljus och dem mittemot mig har grönt ljus (2 körfält) där ena går rakt fram och vänster för dem och den andra går till höger. jag ska svänga vänster så jag vet att jag ska väja för dem. men jag undrar ifall jag ska vänta bakom trafikljuset eller köra fram lite?
hallberg 2013-04-19 22:27 ! Citera #
Kör fram till mitten av vägen och vänta på att de mitt emot som ska rakt fram kör. Sedan om nästa mötande bil svänger kan du också svänga vänster och ni möts i mitten
Gäst 2013-04-19 22:31 ! Citera #
Om det är lite plats då? och dem som ska till höger? ska jag köra fram lite och vänta på alla ? hoppas du förstår vad jag menar :lol:
Gäst 2013-04-22 13:55 ! Citera #
Någon hjälp?
Jossan-88 2013-04-22 14:45 ! Citera #
Om det är så pass smalt och trångt som du beskriver det så får ni bägge visa ömsesidig hänsyn mot varandra. Du kan rulla försiktigt ut en liten bit för att visa att du tänker släppa förbi honom, men om han tvekar och står stilla så har jag hört att du kan köra först.
Gäst 2013-04-22 16:02 ! Citera #
Ok så då ska man rulla fram. för jag hörde av en att man ska stanna bakom trafikljuset men det är fel tycker jag. Tack Jossan för ditt svar
Jossan-88 2013-04-22 17:41 ! Citera #
Ja det låter konstigt att du ska stå stilla om du har grönt, då hindrar du ju trafiken som eventuellt finns bakom dig. Och det låter ju inte som att det är det rätta. Men som sagt tycker jag att du kan rulla försiktigt ut för att sedan avvakta och se om din mötande bil kommer att köra, tvekar han så tycker jag att det enda rätta är att köra. Men kolla gärna med din trafikskole lärare om vad som är rätt. Jag har som sagt bara hört att man ska köra om man ser att den andra tvekar. Men självklart ska ni bägge vara försiktiga och visa varandra ömsesidig hänsyn. Och tänk på att det är du som har väjningsplikt eftersom det är du som kör in på den mötande bilens körfält :D
Gäst 2013-04-22 17:49 ! Citera #
Jossan. Känner en person som körde upp där jag tänker på idag. Han hade väntat tills alla dem hade åkt sedan hade han svängt och han tog uppkörningen!! :D
kkrs93 2013-04-22 18:04 ! Citera #
Gäst
Jossan. Känner en person som körde upp där jag tänker på idag. Han hade väntat tills alla dem hade åkt sedan hade han svängt och han tog uppkörningen!! :D

Ja dom, ser ju att man är trafiksäker, o inte ger sig in i svåra situationer. Hade varit korkat annars ifall han hade blivit kuggad för det...
Jossan-88 2013-04-22 18:22 ! Citera #
Gäst

Klart han blir godkänd för han har ju som sagt väjningsplikt :D Men jag ska höra mig för om vad man ska göra om den andra tvekar, det är ju det som är det kniviga i denna fråga :) Men jag hade kört om jag ser att en väntar/tvekar om vi bägge har grönt. Kanske inte under en uppkörning då man kommer visa sig från sin bästa sida :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor