Start > Körkortsforum > Lite Fråga.

Lite Fråga.

Areku 2013-04-16 13:59 ! Citera #
Till att börja med jag är inte svenskt men jag har bott här i 7 år i Juni, så vill bara ber er ursäkt om min svenska :lol:

Så jag sitter här just nu och hålla på att plugga till svensk teori prov och har kommit till högerregeln och undrar en sak.

När det finns ingen annan vägmärken är det alltid högerregeln som gäller? Jag bara undrar för att när jag pratade med en kompis han hade sagt till mig att när jag köra om jag inte ser nån annan vägmärken så är det bäst att tänka att det är högerregeln som gäller på den väg, men när jag läsa genom teori boken så kan jag inte ser nåt om det.

Tack för hjälpen.
Jossan-88 2013-04-16 14:29 ! Citera #
Hejsan!
Jag ska försöka förklara hur högerregeln fungerar för dig.
När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen så gäller alltid högerregeln. Detta innebär att du är skyldig att lämna företräde till personen som kommer från höger.
Sedan spelar det ingen roll om du åker på den större vägen, finns det inga vägmärken eller trafiksignal som visar vad som gäller så är du skyldig att lämna företräde för bilen som kommer från höger, och det som sagt oavsett om du åker på den större vägen. Vi kan ta ett exempel nu, vi säger att du åker i ett villa område, det finns inga vägmärken som visar vad som gäller, då ska du med andra ord lämna företräde för bilar som kommer från höger.
Hoppas du förstår högerregeln lite bättre nu.
Lycka till!!
Areku 2013-04-16 14:34 ! Citera #
Jossan-88
Hejsan!
Jag ska försöka förklara hur högerregeln fungerar för dig.
När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen så gäller alltid högerregeln. Detta innebär att du är skyldig att lämna företräde till personen som kommer från höger.
Sedan spelar det ingen roll om du åker på den större vägen, finns det inga vägmärken eller trafiksignal som visar vad som gäller så är du skyldig att lämna företräde för bilen som kommer från höger, och det som sagt oavsett om du åker på den större vägen. Vi kan ta ett exempel nu, vi säger att du åker i ett villa område, det finns inga vägmärken som visar vad som gäller, då ska du med andra ord lämna företräde för bilar som kommer från höger.
Hoppas du förstår högerregeln lite bättre nu.
Lycka till!!

Jodå nu förstår jag! Tack så jätte mycket för hjälpen.. :)
Jossan-88 2013-04-16 14:35 ! Citera #
Ingen orsak, vi sitter ju här för att hjälpa varandra :)
Lycka till med körkortet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov