Start > Körkortsforum > Halkbanan

Halkbanan

Jossan-88 2013-04-10 15:54 ! Citera #
Nu på fredag så ska man iväg med körskolan för att klara av halkbanan, men jag kan inte rå för att jag är himla nervös för vad man ska få göra, jag frågade min körlärare men tyckte att hans svar var så himla lulligt så man fattade inte.
Jag vet att man ska få känna på skillnaden mellan torrt och halt väglag, samt testa på att köra med och utan ABS bromsar. Men tänkte kolla med er som har gjort halkbanan om det är nått att vara nervös för? :D
Tacksam för alla svar :D
Hampus 2013-04-10 16:22 ! Citera #
Det är absolut inget att vara nervös för. Tvärtom det är nyttigt att känna på det hela.. och jag lovar att du kommer skratta en hel del! Lycka till :)
Jossan-88 2013-04-10 16:30 ! Citera #
Tack för svaret Hampus!
Jag har nu även pratat med några av mina kompisar som gjort halkbanan, och dom säger samma sak :)
Man har ju en liten vana av att köra på halt underlag då man övningskörde i vintras när det var rena rama isgator ute. Men kan inte låta bli att sluta tänka på att man skulle göra nått fel som gör att man blir kuggad och måste göra om halkbanan. Jag har hört att vissa har blivit det, inte för att jag vet hur dom bar sig åt, men har verkligen ingen lust att slänga ut 2200kr igen..
Vad var det du fick göra när du körde din halkbana? :)
kkrs93 2013-04-10 17:16 ! Citera #
Jossan-88
Tack för svaret Hampus!
Jag har nu även pratat med några av mina kompisar som gjort halkbanan, och dom säger samma sak :)
Man har ju en liten vana av att köra på halt underlag då man övningskörde i vintras när det var rena rama isgator ute. Men kan inte låta bli att sluta tänka på att man skulle göra nått fel som gör att man blir kuggad och måste göra om halkbanan. Jag har hört att vissa har blivit det, inte för att jag vet hur dom bar sig åt, men har verkligen ingen lust att slänga ut 2200kr igen..
Vad var det du fick göra när du körde din halkbana? :)



Förstår dig Jossan-88. Jag har själv min halka den 22.a april i Eskilstuna. Hur jävla nervös som helst, haha! :)
inspektörn 2013-04-11 05:47 ! Citera #
Jossan!
På halkbanan SKALL du misslyckas!
Du får nämligen lära dig hur det känns när allting går åt helsike, fast under kontrollerade former, Sen kommer du lära dig hur man undviker att det går åt helsike, men det är ytterst liten risk att man blir underkänd. Mig veterligen blir man bara underkänd om man missköter sig rent allmänt, så ut och ha kul, för det är kul på halkan!
Hampus 2013-04-11 18:34 ! Citera #
Precis som skrevs ovan. Bland det första läraren på halkbanan sa var att ’’vi ska få er att misslyckas’’. Kugga går det väl inte att göra? - Såvida man kanske inte följer instruktioner! Men det är så pass enkla instruktioner så det går nog inte att misslyckas. Det vi gjorde var att prova på understyrd/överstyrd bil i halt väglag samt panikbromsa och väja från ett hinder för att känna på ABS-Bromsarna.
Jossan-88 2013-04-11 23:15 ! Citera #
Till Hampus och inspektören:

Jo jag vet att man ska misslyckas, men jag har även pratat med min körskolelärare nu, och han berättade att dom på halkbanan har kuggat 2 personer under dom senaste 5 åren han kände till :D
Och det kan dom göra om man absolut inte följer deras instruktioner alls, vilket är bra dumt att inte göra då detta kostar en hel del, så det här vill man ju ”klara” av :)
Men en av dessa personer som har blivit kuggad var bland annat en tjej som hade fått total panik och släppt ratten och tryck gaspedalen i botten när hon började sladda runt med bilen. Så hon hade fart runt där som en raket tills hon lyssnade på halkbanae personalen via sin radio om att hon ska skulle släppa gasen och stänga av bilen.. Så visst kan man kugga ;)

Hampus:
Jag tror att det är exakt samma saker vi ska få testa på, vi skulle även få pröva på att göra en undanmanöver i en backe där det kan komma ett hinder från något av hållen. Men nu känns det faktiskt rätt så lugnt i kroppen, lite spänd är man allt, men det är mest en förväntan på att få komma iväg någon gång :D
kkrs93 2013-04-12 14:15 ! Citera #
Jossan-88
Till Hampus och inspektören:

Jo jag vet att man ska misslyckas, men jag har även pratat med min körskolelärare nu, och han berättade att dom på halkbanan har kuggat 2 personer under dom senaste 5 åren han kände till :D
Och det kan dom göra om man absolut inte följer deras instruktioner alls, vilket är bra dumt att inte göra då detta kostar en hel del, så det här vill man ju ”klara” av :)
Men en av dessa personer som har blivit kuggad var bland annat en tjej som hade fått total panik och släppt ratten och tryck gaspedalen i botten när hon började sladda runt med bilen. Så hon hade fart runt där som en raket tills hon lyssnade på halkbanae personalen via sin radio om att hon ska skulle släppa gasen och stänga av bilen.. Så visst kan man kugga ;)

Hampus:
Jag tror att det är exakt samma saker vi ska få testa på, vi skulle även få pröva på att göra en undanmanöver i en backe där det kan komma ett hinder från något av hållen. Men nu känns det faktiskt rätt så lugnt i kroppen, lite spänd är man allt, men det är mest en förväntan på att få komma iväg någon gång :D



Man kuggar nog ifall man inte ’’växt till sig i blöjan’’ ännu, eller ifall man inte kan hantera bilen. Men det är inga problem, du och jag klarar det :)
Jossan-88 2013-04-12 22:53 ! Citera #
Kkrs93:
Jajamensan det gjorde, fick topp betyg på allt vi testade på :)
Dom förklarade även vad man kan kugga på, och det var om man inte följde deras råd, eller om man buskörde omkring med hastiga accelerationer samt hårda och onödiga inbromsningar. Gjorde man det så var dom tvunga till att kugga en, och då var man välkommen tillbaka för att göra om allt..
Men jäklar vad roligt det var, fattar inte att man kunde vart orolig för detta, känner mig skit löjlig nu :D
Det hela började med att 4 elever från min trafikskola samt 4 från en annan trafikskola fick samlas i ett rum, där pratade våra respektive körlärare om vad som kommer att hända under dagen, sen när allt var förklarat så fick vi börja röra oss ut mot övningsbilarna. Vi vart då delade i 2 läger, så alla från min trafikskola fick börja med att köra på ett ställe, medans dom 4 andra från den andra trafikskolan fick börja på ett annat ställe. Sen fick vi testa på att köra i olika hastigheter(30,50 och 70 Km/h) och bromsa samt väja för hinder. Och jag kan lova att detta är det roligaste jag vart med om :D
kkrs93 2013-04-13 00:21 ! Citera #
Jossan-88
kkrs93:
Jajamensan det gjorde, fick topp betyg på allt vi testade på :)
Dom förklarade även vad man kan kugga på, och det var om man inte följde deras råd, eller om man buskörde omkring med hastiga accelerationer samt hårda och onödiga inbromsningar. Gjorde man det så var dom tvunga till att kugga en, och då var man välkommen tillbaka för att göra om allt..
Men jäklar vad roligt det var, fattar inte att man kunde vart orolig för detta, känner mig skit löjlig nu :D
Det hela började med att 4 elever från min trafikskola samt 4 från en annan trafikskola fick samlas i ett rum, där pratade våra respektive körlärare om vad som kommer att hända under dagen, sen när allt var förklarat så fick vi börja röra oss ut mot övningsbilarna. Vi vart då delade i 2 läger, så alla från min trafikskola fick börja med att köra på ett ställe, medans dom 4 andra från den andra trafikskolan fick börja på ett annat ställe. Sen fick vi testa på att köra i olika hastigheter(30,50 och 70 Km/h) och bromsa samt väja för hinder. Och jag kan lova att detta är det roligaste jag vart med om :D



Häftigt ;) nu blir jag orolig över det där med onödiga accelerationer :D..... är rätt bra på det:p men ja ska bli en spännande upplevelse :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor