Start > Körkortsforum > Kuggade i Farsta

Kuggade i Farsta

Alexxxxx 2013-03-09 17:20 ! Citera #
Körde upp i Farsta idag, kuggade och det var min första gång. Fick köra i 50 min vilket var lite väl långt. Det jag kuggade på var järnväg med bommar. Skulle haft 1ans växel istället för 2:ans över spåret tydligen. Riktig surgubbe också som inte alls ville prata :) tråkigt att bli kuggad över något så lite men jag antar att det var nödvändigt :)
Sandral 2013-03-09 17:50 ! Citera #
Jag blev underkänd där pga av manövrering av bilen. Kört en gammal bil hemma så det var inte alls samma. Tkr det va skitdåligt jag kan hantera min vanliga bil perfekt men deras vw golf var helt annat
Jossan-88 2013-03-09 19:49 ! Citera #
Alexxxxx
Körde upp i Farsta idag, kuggade och det var min första gång. Fick köra i 50 min vilket var lite väl långt. Det jag kuggade på var järnväg med bommar. Skulle haft 1ans växel istället för 2:ans över spåret tydligen. Riktig surgubbe också som inte alls ville prata :) tråkigt att bli kuggad över något så lite men jag antar att det var nödvändigt :)

Man ska ALLTID ha 1:ans växel i när man passerar en järnvägsövergång. Och det är p.g.a du ska kunna köra över snabbt, kommer du rullande på 2:ans växel så får du inte samma acceleration om du skulle behöva det. Allt detta står i körkortsboken, vilket du verkar ha missat att läsa :)
Alexxxx 2013-03-09 22:24 ! Citera #
Ja de hade ja helt missat:)
mommo 2013-03-21 23:37 ! Citera #
Alexxxxx

Jag ska köra upp på onsdag också i farsta . kan du kanske berätta vart ni körde upp ??
vad ni fick göra osv .. all tips är bra :D
Nån bara 2013-03-22 00:07 ! Citera #
Det där med 1:ans växel stämmer inte alls!
inspektörn 2013-03-22 07:02 ! Citera #
Hmm, dags att styra upp lite igen!*s*
När man passerar en järnväg bör man ha en lägre växel i än normalt för att minska risken för motorstopp MEN.... att säga att man alltid måste ha 1:ans växel i är helt felaktigt! Vad som avgör är hur det ser ut på den aktuella platsen! Är det skymd sikt mm så bör man nog gå ner på en riktigt låg växel men är det god sikt och landsväg med en hastighetsbegränsning på kanske 80 km/h då är det direkt olämpligt tom farligt om det är mycket trafik bakom!
Så anpassa växelvalet efter omständigheterna!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo