Start > Körkortsforum > Vägars fortsättning i korsning

Vägars fortsättning i korsning

delvaras 2013-03-06 22:03 ! Citera #
Hej!

Förstår inte helt vägars fortsättning i korsning vägmärkena.
Det jag har förstått är:
-Är man på den storavägen = Huvudled
-Är man på den mindre vägen = Då har man väjningsplikt mot fordon på större vägen (huvudleden).

Men vad gäller när detta vägmärke dyker upp?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Swedish_road_sign_11_23_6.svg

Jag menar, om en bil från vänster vill åka rakt fram, hur ska jag veta det? Man kan ju inte sätta blinkers för att åka rakt fram?
Jossan-88 2013-03-06 22:59 ! Citera #
Jo du ska alltid blinka om du lämna den väg du redan åker på.
Men du ska även blinka höger om du kommer från vänster på den större vägen för att visa att du ska svänga höger, och på samma sätt ska du blinka vänster om du nu ska lämna den större vägen för att åka rakt fram in på den mindre vägen. Man ska göra det enkelt för sina medtrafikanter, och mycket enklare än så kan det knappast bli :D
Gäst 2013-03-12 13:41 ! Citera #
Man kan ju stanna hemma....Varför blinka när man enl. definition skall köra rakt fram ; fortsätta i samma körfält och inte korsa något annat...??!! :lol:
Jossan-88 2013-03-12 14:02 ! Citera #
Man ska blinka för att visa att man kommer lämna den stora vägen. Kommer du från vänster som skylten visar så kommer du ju korsa den andra körbanan när du nu kör rakt fram. Och enligt mig så tycker jag att det är bra att man MÅSTE blinka, även om man ska fortsätta rakt fram.
Nån bara 2013-03-22 00:14 ! Citera #
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.

Så blinka på bara :)
Gäst 2013-03-27 13:36 ! Citera #
Tack: Jossan 88, Gäst och nån bara, för era synpunkter!

Fixade teorin idag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov