Regelverk inför uppkörning
Min fråga är: Vilken regel gäller inför uppkörning avseende val av bil.
Om du erbjudes en bil med andra förutsättningar, 6 växlad bil istället för 5 växlad, hur hanterar man det.
Att komma till en bil med helt andra draglägen över växlarna än det man vant sig vid måste väl vara reglerat på något sätt. Om du kuggat en gång och kommer till uppkörning och får som i detta fall en bil med 6 växlar istället för 5, är ju förutsättningarna helt annorlunda. Nervositeten att inte hantera bilen rätt (känna sig bekväm) går ju ut över uppmärksamheten för framförandet av bilen. Om du kuggas i detta läge bör väl i rimlighetens namn inspektörens förutseende ifrågasättas? Att utsätta en ung person för denna hantering kan inte vara riktigt, enligt min mening.
Storleken på bil osv kan ju inte vara avgörande men att inte få möjlighet att köra upp med ett fordon med samma antal växlar som det man är van vid, borde vara ett regelfel. Hur resonerar man här, tacksam för snabbt svar.
Det hela är mycket enkelt!
Man har överseende (generellt) med att du är ovan vid bilen, men efter ett par minuter skall du ha vant dig!
Är bilen problemet vid uppkörningen är man inte redo för körkort!
Jag måste säga samma sak som inspektörn skrev tidigare. Det kan absolut vara lite ovant att köra en bil som man inte är van vid. Men om man inte kan hantera olika sorters bilar på ett betryggande och trafiksäkert sätt, så är man inte redo att ta körkort. Sedan kan man absolut föredra att köra en annan bil. Det vet jag mycket väl då jag kör privat både med en liten Nissan Micra som varken har ABS bromsar, anntispinn eller antisladd system, för att sedan köra en citroen berlingo som är full utrustad. Det är en väldig skillnad på dom bilarna. Och på körskolan får vi köra med Ford Foucs diesel som även den är fullt utrustad. Men jag föredrar att köra Citroenen då jag tycker att körskolans bil ”drar” iväg med mig på ett sätt som jag inte tycker om, men jag kan för det hantera alla dom tre bilarna på ett bra och trafiksäkert sätt. Det gäller bara att man får tänka till lite extra och ställa om sig själv och påminna hur det var att köra bilen man nu ska sätta sig i
Ganska enkelt svar men trots allt inte speciell kundvänligt. När man tar betalt för någonting så bör man i alla lägen ge kunden, rätt förutsättningar. Vid en uppkörning ska du givetvis kunna hantera vilken bil det än må vara men när det handlar om 5 resp. 6 växlad så är dragläget rätt olika. Det gäller ju att känna sig bekväm med det man ska göra och kunna koncentrera sig på körningen.
Har du problem med dragläget om det är 5 eller 6 växlar så kör inte upp!
Det är inte kunden som bestämmer vilka krav som gäller utan myndigheterna och då är det väl för fasen kundvänligt att säga vad som gäller??
Man kan även köra upp i egen bil om den uppfyller myndigheternas krav. Man kan tex hyra trafikskolans bil och köra upp privat med den, så snacka inte så mycket om bilen, utan lär er köra den istället!
Senaste foruminläggen
Rubrik