Start > Körkortsforum > Ingen handledarutbildning

Ingen handledarutbildning

patohls 2009-06-24 14:18 ! Citera #
Hej

Jag kör nu med mamma och har endast körkortstillstånd. Skaffade det innan handledaren behövde tillstånd så vi kör på nu ändå. Hur illa är det? Böter om vi blir stoppade? Indraget körkortstillstånd?
Slashing 2009-06-24 19:56 ! Citera #
Nu kan inte jag säga att detta är sant till 100% men jag kan tänka mig att om hon nu inte har det och ni kör runt trots detta, bör det rubriceras som olovlig körning, vilket kan resultera i 2 års extra väntan på körkortet!
Gäst 2009-07-02 16:41 ! Citera #
Ja, det kan nog bli ganska allvarligt eftersom handledarutbildningen är obligatorisk. skulle inte rekommendera dig att köra utan, det är defintivt inte värt det. Handledarutbildningen tar bara 3 timmar, inte så farligt. :)
Gäst 2009-07-02 18:35 ! Citera #
Men om du fick körtillstånd innan det nya att handledaren också måste ha det så är det ok. Min handledare har inget tillstånd och det är lagligt eftersom vi fick körtillstånd innan handledarutbildningen kom.
henk 2009-07-13 17:31 ! Citera #
Gör samma sak med min mor men måste nog tänka på körkortet så ska köra en handledarutbildning så snart osm möjligt
Gäst 2009-07-15 19:20 ! Citera #
Min syster skaffade sit tillstånd innan kravet på handledare kom och dom behöver tydligen inte gå någon kurs bara för de men om man skaffat de efter så måste man gå en kurs.
//M
OscarEriksson 2009-08-24 20:22 ! Citera #
Det är i princip lika olagligt som att du skulle sätta dig i bilen och köra runt helt själv. Förstår inte hur du kan offra att få uppskjutet lämplighetstillstånd för detta.

Mvh
kullen 2009-09-30 08:50 ! Citera #
Jag och min handledare gick en handledarkurs och det var tydligen helt bortkastad tid/pengar eftersom vi hade tillstånd tidigare (som hade blivit för gammalt).
TesaHjul 2009-09-30 19:58 ! Citera #
OM man fått sitt lämp innan lagen om handledarutbildning trädde i kraft behöver man inte gå utbildningen i efterhand.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov