Start > Körkortsforum > Hur långt har ni kommit?

Hur långt har ni kommit?

Hampus911 2013-02-27 11:39 ! Citera #
Hej!

Tänkte starta en tråd för att se lite vart man ligger för att jämföra lite kring olika körskolor och hur de lägger upp körandet.

Jag skrev in mig på körskolan i slutet på Januari i år. Tog min första lektion i början av februari, har nu tagit 5 lektioner min 6e imorgon. Lektionerna är 60 minuter. Jag kan tillägga att jag knappt kört något innan jag faktiskt skrev in mig, jag kunde grunderna med krypkörning osv men inget mer avancerat. Hade även kört pappas automat bil ett antal gånger för att få lite körvana. Jag kör i snitt 2 dagar/vecka på körskola och 2-3 gånger i veckan privat med mamma.

Min första lektion på körskolan bestod av att vi åkte ut till en parkering där jag fick visa vad jag kunde.. Min lärare såg snabbt att jag kunde behärska grunderna så han tyckte att jag var mogen nog att ta mig ut på mindre vägar. Min andra och tredje lektion körde jag mest runt i villaområden där jag helt enkelt bara övade på grunderna. Jag tycker det gick bra, ganska förvånad faktiskt hur snabbt man lär sig. 4e och min senaste lektion hamnade vi väldigt centralt och vi körde mitt i ’’smeten’’ i Norrköping. Han ville där att jag skulle tänka på reglerna och tillämpa dom i praktiken så att säga. Här började jag tycka det blev ganska svårt.. man måste tänka på mycket annat i sin omgivning och hålla reda på om det är huvudled eller inte osv osv. Jag är en ganska lugn människa och brukar oftast inte stressa upp mig, men ibland så gör jag ju det och det börjar gå sämre i samband med detta.
Men min lärare tycker överlag att jag kör bra, är riskmedveten och han känner sig trygg säger han ;p

Så min fråga är helt enkelt om jag ligger i fas alltså är det vanligt att man börjar så pass tidigt med stadskörning och hur länge tog det för er att lära er anpassad stadstrafik.

:)
Gäst 2014-02-28 05:34 ! Citera #
Du är mer än duktig, känns bra att du och läraren har bra samarbete. Jag själv har aldrig haft en bra lärare som lärde mig någonting på körlektioner, de bidrog dessutom till att jag blev både blockerad, tappade motivationen och förlorade massa pengar. Men en väninna lärde mig - till slut köra. Evigt tacksam för det.
Gäst 2014-03-10 12:29 ! Citera #
Nu har jag fått mer mod tack vare alla fina forumdeltagare här som visar hur man tar körkort för oss fega =)

Ringde Trafikverket ( tel: 0771-171819) och beställde automatbil ( det blir V60 diesel) för 400 kronor samt prov för B-körkort.

Tider:

1. Kunskapsprov i Stockholm City : 26.03. 2014 kl.13.00. ( där får man även bli fotograferad för 80 kronor).

Adress: Västra Järnvägsgatan 7

2. Körprov: Farsta (Help me Lord!) : 1.04.2014, kl.13.50

Adress: Frykdalsbacken 12-14

Förväntad kostnad:

1. Kunskapprov: 325 kr
2. Körprov: 800 kr
3. Lån av bilen: 400 kr
4. Fotografering: 80 kr
5. Tillverkning av körkort: 150 kr

Total: 1755 kronor
Gäst 2014-03-10 17:01 ! Citera #
Tog introduktionsutbildningen i oktober, och har övningskört mer frekvent sedan januari. Imorgon har jag min första körlektion och ser verkligen fram emot det! Lite nervöst bara, men det släpper nog en smula när jag börjar köra.
bp’s 2014-03-10 20:36 ! Citera #
writer
Nu har jag fått mer mod tack vare alla fina forumdeltagare här som visar hur man tar körkort för oss fega =)

Ringde Trafikverket ( tel: 0771-171819) och beställde automatbil ( det blir V60 diesel) för 400 kronor samt prov för B-körkort.

Tider:

1. Kunskapsprov i Stockholm City : 26.03. 2014 kl.13.00. ( där får man även bli fotograferad för 80 kronor).

Adress: Västra Järnvägsgatan 7

2. Körprov: Farsta (Help me Lord!) : 1.04.2014, kl.13.50

Adress: Frykdalsbacken 12-14

Förväntad kostnad:

1. Kunskapprov: 325 kr
2. Körprov: 800 kr
3. Lån av bilen: 400 kr
4. Fotografering: 80 kr
5. Tillverkning av körkort: 150 kr

Total: 1755 kronor

är risk 1an och 2an inräknad i detta? känns som att det är alldeles för låg kostnad annars då dom båda är obligatoriska när det gäller B-kort
Gäst 2014-03-10 21:24 ! Citera #
Bra att du är observant. Nej, givetvis betalade jag separat för Risk1 (när jag gick på körskolan) och jag gjorde halkbanan nära Nyköping och betalade den separat.

De 1755 kronor är ju just för att räkna ut kostnader för sista etappen - B-prov för första gången. Har ju varit så rädd att misslyckas att jag drog för länge för att ta tag i det. Jag beställde prov per telefon till Trafikverket, då jag behövde automatväxlad bil, vilket går ej beställa på nätet.
Gäst 2014-03-28 09:13 ! Citera #
writer

1. Kunskapsprov i Stockholm City : 26.03. 2014 kl.13.00. ( där får man även bli fotograferad för 80 kronor).

Adress: Västra Järnvägsgatan 7



Ha, jag gjorde mitt teoriprov 15 minuter efter dig på samma adress, satt i rum 4, skall även köra upp i Farsta, men först den 3:e april, ugggghh.
Gäst 2014-03-28 22:23 ! Citera #
Och som jag förstår så har du lyckats få godkänd på teori? Fantastiskt många gratis till dig i så fall.

Jag skrev i sal 3, en provledare var smått hysteriskt att folk hade mobiler på i jackor bakom provrummet. Verkar som folk hinner tom fuska på provet, jag hann knappast ens förstå gränssnittet på provet. Jag chansade inte egentligen - men vill se i skarpt läge hur mycket jag kan egentligen. Inte mycket, kan hel del teori men tvivlar - dvs måste plugga mer. Och har själv tyvärr inte ekonomi för omprov.

Jag ska skriva detaljerat hur Farsta upplägget är. Övningskörde idag på motorvägen och det kändes att jag inte hinner läsa skyltar, nåja. De flesta moment kan jag däremot väl. Själv då?
Gäst 2014-04-01 19:52 ! Citera #
I min sal var det inga problem med mobiler, däremot en och annan som missat att fotografera sig. Jag var förvånad över att så många blev färdiga så långt innan provtiden var slut, men å andra sidan var det mindre än hälften av de som gick innan mig som fått godkänt då provledaren sade ett ljudligt ”grattis” till de som passerat.

Jag var nervös då jag så sent som samma morgon helt plötsligt blivit underkänd på ett av övningsproven, något som inte hänt på de kanske senaste tio försöken. Hursomhelst, varje fråga jag tvivlade på markerades med en flagga och när jag gått igenom alla blev antalet flaggor 8, jag antog då att jag fått godkänt men gick igenom alla flaggade frågor och justerade vissa av svaren. Till slut visade det sig att jag hade fyra fel och det var en verklig lättnad.

Ja, nu har jag snart en uppkörning i Farsta, precis som du. Jag känner mig rätt trygg i bilkörningen och läraren anser att jag är redo men jag vet att jag kan göra misstag och vågar verkligen inte ta ut segern i förhand. Under min sista övningskörning glömde jag t ex att blinka när jag skulle ut ur en rondell, ett misstag jag aldrig begått tidigare :? .

Hoppas det gick bra för dig idag och att du oavsett om du fick godkänt eller inte lärde dig en hel del.
Gäst 2014-04-01 21:48 ! Citera #
Gick väldigt dåligt för mig i Farsta - fick alla 7 eller 8(?) delmoment icke godkända, samt utskällning av inspektören. Vilket jag inte håller med - körde väldigt bra i de mindre hastigheterna och kuggade ordentligt när jag missade i 90 km/timme på väg tillbaka från Trångsund en väljningspliktmärke - på höger sidan fanns givetvis en bilist som blev förbannad på mig ...Då visste jag att jag icke godkänd ...Men inspektören var ingen vidare heller, hjälpte inte med någonting - så jag lärde mig nästan ingenting ....Jag hann ställa frågor mitt i hans utskällning( jag tror att han blev rädd helt enkelt - jag väjde inte ju. Men den andra bilist bromsade ...tur det. En sak är säker - har ingen lust köra upp i Farsta mer. Får åka på semester och övningsköra - sen nya tag.

Lycka till! Det fanns åtminstone en lycklig tjej där som fick godkänd. Så det går nog. Men hon kanske var superförberedd och vältränad. Det är inte jag än...men sakta, men säker förbättrar jag alla delar - teori och uppkörning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov