Hej!
Tänkte starta en tråd för att se lite vart man ligger för att jämföra lite kring olika körskolor och hur de lägger upp körandet.
Jag skrev in mig på körskolan i slutet på Januari i år. Tog min första lektion i början av februari, har nu tagit 5 lektioner min 6e imorgon. Lektionerna är 60 minuter. Jag kan tillägga att jag knappt kört något innan jag faktiskt skrev in mig, jag kunde grunderna med krypkörning osv men inget mer avancerat. Hade även kört pappas automat bil ett antal gånger för att få lite körvana. Jag kör i snitt 2 dagar/vecka på körskola och 2-3 gånger i veckan privat med mamma.
Min första lektion på körskolan bestod av att vi åkte ut till en parkering där jag fick visa vad jag kunde.. Min lärare såg snabbt att jag kunde behärska grunderna så han tyckte att jag var mogen nog att ta mig ut på mindre vägar. Min andra och tredje lektion körde jag mest runt i villaområden där jag helt enkelt bara övade på grunderna. Jag tycker det gick bra, ganska förvånad faktiskt hur snabbt man lär sig. 4e och min senaste lektion hamnade vi väldigt centralt och vi körde mitt i ’’smeten’’ i Norrköping. Han ville där att jag skulle tänka på reglerna och tillämpa dom i praktiken så att säga. Här började jag tycka det blev ganska svårt.. man måste tänka på mycket annat i sin omgivning och hålla reda på om det är huvudled eller inte osv osv. Jag är en ganska lugn människa och brukar oftast inte stressa upp mig, men ibland så gör jag ju det och det börjar gå sämre i samband med detta.
Men min lärare tycker överlag att jag kör bra, är riskmedveten och han känner sig trygg säger han ;p
Så min fråga är helt enkelt om jag ligger i fas alltså är det vanligt att man börjar så pass tidigt med stadskörning och hur länge tog det för er att lära er anpassad stadstrafik.