Start > Körkortsforum > Uppkörning imorgon

Uppkörning imorgon

luke03 2021-03-23 08:24 ! Citera #
Hej,
aa som tråden lyder så kör jag upp imorgon är ganska nervös men mer taggad än nervös
finns det någon som sitter på några bra tips?
eller kan dela med sig av sin egna uppkörning?
Pauw 2021-03-23 09:08 ! Citera #
Eeeh alltså hade min första uppkörning i början av mars och den gick inte jättebra men iaf så är dem hur noga som helst med placering samt att man ska kolla efter cyklister. Har min andra uppkörning idag men lycka till!
Luke03 2021-03-23 09:11 ! Citera #
Pauw 2021-03-23
Eeeh alltså hade min första uppkörning i början av mars och den gick inte jättebra men iaf så är dem hur noga som helst med placering samt att man ska kolla efter cyklister. Har min andra uppkörning idag men lycka till!
Tack och lycka till du med idag!
Frasse 2021-03-23 12:40 ! Citera #
Försök att stanna så lite som möjligt. Planera din körning genom att hålla anpassad fart till de hinder du hat framför dig samt ha koll på trafiken runt dig. Gör det så enkelt för dig så möjligt vid backning och parkering. Vill instruktören att du ska backparkera vad in bil till höger, kolla då om du har utrymme att svänga till en parkeringsruta åt vänster och backa in rakt sedan t.ex :)
Håll koll på farten vid körfältsbyte, dvs tänk på att inte släppa gasen när du kollar trafiken bakom innan du blinkar och avvaktar. Det senare var det jag kuggade på. Gjorde det omedvetet. Så jäkla onödigt haha
luke03 2021-03-23 13:39 ! Citera #
Frasse 2021-03-23
Försök att stanna så lite som möjligt. Planera din körning genom att hålla anpassad fart till de hinder du hat framför dig samt ha koll på trafiken runt dig. Gör det så enkelt för dig så möjligt vid backning och parkering. Vill instruktören att du ska backparkera vad in bil till höger, kolla då om du har utrymme att svänga till en parkeringsruta åt vänster och backa in rakt sedan t.ex :)
Håll koll på farten vid körfältsbyte, dvs tänk på att inte släppa gasen när du kollar trafiken bakom innan du blinkar och avvaktar. Det senare var det jag kuggade på. Gjorde det omedvetet. Så jäkla onödigt haha
Tack, skönt att få lite mer utvecklat svar istället för bara det vanliga ”kolla speglarna”
luke03 2021-03-23 13:40 ! Citera #
Och lycka till på nästa uppkörning du har det!
Gäst 2021-03-23 14:17 ! Citera #
Är du redo för uppkörning så ska du ju inte behöva massa tips och skit :) Du ska ju kunna köra felfritt för på uppkörningen kommer ju nerverna spöka lite så då är det bäst att körningen sitter inlärd redan så att du inte ens behöver tänka på vad du gör. ;) Lycka till
Gäst 2021-03-23 17:23 ! Citera #
Om du har möjlighet, kör lite innan (jag hade körlektion innan tex) för att ”få ut” nervositeten. Ett annat tips är att äta banan innan då det också har en lugnande effekt.

Sen är nog det viktigaste att vara otroligt uppmärksam, ha god planering och släppa eventuella misstag som sker och fokusera om! Ge inte upp vid snedsteg utan visa att du kan återhämta dig!
Gäst 2021-03-23 18:15 ! Citera #
Jag håller med allt som redan har skrivits! Gör inte så stor grej av det hela, inspektörer kommer göra sitt bästa för att få dig att känna dig lugn och bekväm. Gör det enkelt för dig, ta inga beslut som du tycker är lite riskabla. Hellre att du väntar lite för länge och tar nästa lucka, tex. De vill gärna se att du kan hantera alla möjliga situationer. Jag hade många gående och cyklister i vägen så jag fick sakta ner ganska ofta och tänkte bara att ”det är jag som kör, jag har kontroll och behöver inte ha någon lärare som säger åt mig vad jag ska göra. Jag kan detta.” Det är då det går bra och man kan hantera sin nervositet. Jag körde lite för hastigt ibland men det var bara min nervositet. Sen gick det över. Och vid backning/parkering; gå på känslan! Lärde mig att bara ratta in mig i rutan och känna efter hur jag står (ingen mätning med axeln mot rutan eller den spegeln ska vara i höjd med den) du får givetvis följa dessa riktmärken men för mig gick det ännu bättre att bara känna efter och titta hur bilen står. Hoppas att det går bra för dig! Sänder ett stort lycka till!!
Luke03 2021-03-23 23:36 ! Citera #
Gäst 2021-03-23
Jag håller med allt som redan har skrivits! Gör inte så stor grej av det hela, inspektörer kommer göra sitt bästa för att få dig att känna dig lugn och bekväm. Gör det enkelt för dig, ta inga beslut som du tycker är lite riskabla. Hellre att du väntar lite för länge och tar nästa lucka, tex. De vill gärna se att du kan hantera alla möjliga situationer. Jag hade många gående och cyklister i vägen så jag fick sakta ner ganska ofta och tänkte bara att ”det är jag som kör, jag har kontroll och behöver inte ha någon lärare som säger åt mig vad jag ska göra. Jag kan detta.” Det är då det går bra och man kan hantera sin nervositet. Jag körde lite för hastigt ibland men det var bara min nervositet. Sen gick det över. Och vid backning/parkering; gå på känslan! Lärde mig att bara ratta in mig i rutan och känna efter hur jag står (ingen mätning med axeln mot rutan eller den spegeln ska vara i höjd med den) du får givetvis följa dessa riktmärken men för mig gick det ännu bättre att bara känna efter och titta hur bilen står. Hoppas att det går bra för dig! Sänder ett stort lycka till!!
Tack!

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest