Start > Körkortsforum > Uppkörning imorgon

Uppkörning imorgon

Jossan-88 2013-02-27 10:14 ! Citera #
inspektörn
Jossan!
Visst är en rödljuskörning ett allvarligt trafikbrott, men min poäng var att man kör en godkänd körning och vid sista trafiksignalen är man inte på tårna utan missar att det blivit rött och då blir det inget körkort. Hade man kommit 30 sekunder senare/tidigare till platsen hade man klarat den biten med och då hade man fått lappen. Det brukar kallas en ”släcka tvåan”-körning dvs en körning med en enstaka brist som skall leda till underkännande men kan senare åtgärdas med en mindre utbildningsinsats.

Så där kan man ju inte resonera!
”Hade man kommit 30 sekunder senare/tidigare till platsen hade man klarat den biten med och då hade man fått lappen.” Då kan man ju skylla på det också om man råkar ut för en trafikolycka, att om jag hade kommit 30 sekunder tidigare så hade jag klarat mig. Det gäller väll att vara på tårna från det man startar bilen tills det man stänger av den. Om man brister i koncentrationen i en uppkörning som bara varar i c:a 25-30 minuter så tycker jag att man ej är redo för att en ha uppkörning!
Hampus93 2013-02-27 17:09 ! Citera #
Inspektören, jag undrar om vid ett avstängt trafikljus stannat lite extra för att avvakta och samtidigt släppa förbi mötande trafik vid en vänstersväng när man hade solen i ögat är tillräckligt för att bli underkänt på ett förarprov?
Min inspektör insisterade om att jag alltid måste ha koll på om trafikljusen är av eller på, och snabbt kunna avgöra ifall man ska tillämpa högerregeln med en gång. Jag valde att stanna ett par sekunder extra för att jag ville vara på den säkra sidan.
inspektörn 2013-02-27 18:59 ! Citera #
Jossan!

Det var ett exempel på en körning som är underkänd, men som är av sådan standard att man skulle klara en uppkörning direkt därpå eftersom man har ganska hög färdighet! Har du däremot stora manövreringsbrister klarar du inte av en ny uppkörning direkt utan måste träna ganska mycket innan man kommer tillbaka! Det finns grader i helvetet! Körprovet är och förblir ett stickprov men du klarar aldrig ett prov med manövreringsbrister, men du kan mycket väl klara det om det är på det viset som jag beskrivit tidigare.

Angående ”släcka tvåan” så var det ett projekt som dåvarande Vägverket gjorde för att se om det fanns en sådan möjlighet att efter en mindre utbildningsinsats rätta till den enstaka bristen som man kuggade på i en trafikskola och när läraren ansåg att målet var uppnått fick man körkortet. Namnet kommer ifrån den gamla bilbesiktningen där auktoriserade bilverkstäder kunde reparera bilen och sedan godkänna den så man slapp ombesiktning.
Vägverkets projekt lades ner för det fanns helt enkelt inte tillräckligt många ”tvåor” att släcka för att det skulle löna sig med den reformen.
inspektörn 2013-02-27 19:02 ! Citera #
Hampus!
Din fråga är omöjlig att svara på om man inte varit med i bilen.
Var det det enda du blev underkänd på?
Vad stod det i protokollet?

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov