inspektörn
Jossan!Visst är en rödljuskörning ett allvarligt trafikbrott, men min poäng var att man kör en godkänd körning och vid sista trafiksignalen är man inte på tårna utan missar att det blivit rött och då blir det inget körkort. Hade man kommit 30 sekunder senare/tidigare till platsen hade man klarat den biten med och då hade man fått lappen. Det brukar kallas en ”släcka tvåan”-körning dvs en körning med en enstaka brist som skall leda till underkännande men kan senare åtgärdas med en mindre utbildningsinsats.
Så där kan man ju inte resonera!
”Hade man kommit 30 sekunder senare/tidigare till platsen hade man klarat den biten med och då hade man fått lappen.” Då kan man ju skylla på det också om man råkar ut för en trafikolycka, att om jag hade kommit 30 sekunder tidigare så hade jag klarat mig. Det gäller väll att vara på tårna från det man startar bilen tills det man stänger av den. Om man brister i koncentrationen i en uppkörning som bara varar i c:a 25-30 minuter så tycker jag att man ej är redo för att en ha uppkörning!