Start > Körkortsforum > Är inte det här lite dyrt? Upp…

Är inte det här lite dyrt? Uppkörning- körskola

snart dags! 2013-02-17 20:30 ! Citera #
Jag börjar närma mig uppkörning,
och har kollat med min körskola hur de brukar göra om man vill använda sig av deras bil vid körprovet..

1000:- för lån av bil
1200:- för tiden läraren ska vara med (ingår en lektion innan)
800:- avgiften för uppkörning..

Är det jag som är snål, eller är 3000:- lite väl saftigt?
Hur ser prisbilden ut för er andra?
Känns som att det är lite mer ekonomiskt att boka privat kanske?
Riskexperten 2013-02-17 22:06 ! Citera #
Hej!

Att boka privat kan medföra att inspektören prövar momenten i utbildningsplanen mer utförligt. Exempelvis kan du få fler frågor om olika situationer och beteenden i trafiken och dem kanske tittar mer på ditt agerande i diverse trafiksituationer och svårighetsgrad.
Enligt nya föreskrifterna för förarprov finns att läsa deras bestämmelser för prov.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/TSFS-i-nummerordning/2011/?rulenumber=2011_12

I regel ska det inte påverka bedömningen men att utbildningsplanen är genomgången är viktigt.



/Riskexperten
Krille 2014-05-06 20:51 ! Citera #
Jag tror att du har missuppfattat din lärare. Avgiften till Trafikverket är alltid den samma oavsett hur du kör upp, 800:-

För att låna trafikskolans bil brukar det beroende på var Trafikskolan är belägen kosta ett par 100-lappar upp till 1500:- T.ex. kan du få köra 1 timme innan uppkörningen, ha bilen under körprovet 40min, och sedan återfärd till Trafikskolan, 2 timmar totalt. Det är det som man brukar kalla ”lån av bil”

Sedan kan Trafikskolan om den är seriös kräva att du blir godkänd på en ”Utbildningskontroll” då Trafikskolor inte får släppa iväg elever som har brister i sin utbildning. Där har du isåfall en körlektion extra.
Jossan-88 2014-05-07 10:52 ! Citera #
snart dags!
Jag börjar närma mig uppkörning,
och har kollat med min körskola hur de brukar göra om man vill använda sig av deras bil vid körprovet..

1000:- för lån av bil
1200:- för tiden läraren ska vara med (ingår en lektion innan)
800:- avgiften för uppkörning..

Är det jag som är snål, eller är 3000:- lite väl saftigt?
Hur ser prisbilden ut för er andra?
Känns som att det är lite mer ekonomiskt att boka privat kanske?


När jag körde upp så såg min prisbild ut som följande:
650 kr för lån av trafikskolans bil
450 kr för en 40 minuters uppvärmningslektion precis innan uppkörningen.
800 kr för uppkörningen
Total summa blir då: 1900 kr

Så prisbilden kan nog variera från trafikskola till trafikskola.
Gäst 2018-03-11 13:40 ! Citera #
Riskexperten 2013-02-17
Hej!

Att boka privat kan medföra att inspektören prövar momenten i utbildningsplanen mer utförligt. Exempelvis kan du få fler frågor om olika situationer och beteenden i trafiken och dem kanske tittar mer på ditt agerande i diverse trafiksituationer och svårighetsgrad.
Enligt nya föreskrifterna för förarprov finns att läsa deras bestämmelser för prov.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/TSFS-i-nummerordning/2011/?rulenumber=2011_12

I regel ska det inte påverka bedömningen men att utbildningsplanen är genomgången är viktigt.



/Riskexperten
Att det skulle vara svårare att köra upp privat är en myt som körskolor gärna försöker proppa på sina elever så att de kan kränga så många lektioner som möjligt tills eleven anses vara ”redo”, vilket är helt godtyckligt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest