Start > Körkortsforum > Frågor kring övningskörning

Frågor kring övningskörning

Gäst 2013-02-12 18:15 ! Citera #
Hej, igen!

Jag kan inte annat än att tänka på körkort numera, verkar det som. Kanske dumt att ta körkort samtidigt som jag har studier och högskoleprov att tänka på också. Men jag ser till att läsa på om trafikregler etc. varje dag, även om det vissa dagar bara blir i en halvtimme.

Jag har lite frågor:

Är det ens någon idé att övningsköra privat med en automatbil när man skall köra upp med en manuellt växlad bil? (alltså vid sidan av körlektioner hos trafikskolan). Man lär sig väl trafikregler etc. men min handledare bor på landet och jag ska köra upp i Stockholm. Det är ju inte direkt en utmaning att övningsköra med automat på landsbygd och i småstäder. Jag har dessutom redan kört 13-15 lektioner på trafikskola i Karlstad och en del privat där (för 3 år sedan...), vilket leder till min andra fråga:

Tror ni att allt har lossnat från körlektionerna från 3 år sedan eller tror ni att man kommer ihåg en del i alla fall när man väl satt sig i bilen?

Det svåraste, av det som jag övat på, är kopplingen. När jag ska köra iväg så är jag jämt rädd för att jag ska gasa för mycket och att bilen ska störtrusa iväg när jag släppt kopplingen helt. Är det det som händer ifall man gasar för mycket och släpper (gradvis) kopplingen? Hur mycket ska man gasa?

Baseras teoriprovet helt och hållet på den information som går att hitta i körkortsboken?
inspektörn 2013-02-12 19:20 ! Citera #
Enklaste sättet att lära sig att släppa upp kopplingen rätt är att:
* Tryck ner kopplingen och starta motorn, lägg 1;ans växel.
* Ge lite gas så att varvräknaren hamnar på ca 1100 varv/minut, alltså lite över tomgångsvarvtal.
* Släpp sakta upp kopplingen tills du ser att varvtalen sjunker.
* Möt mjukt med mer gas och släpp mjukt upp kopplingen.
* Börjar bilen hacka, har du för lite gas, börjar den yla har du för mycket. Var mjuk i rörelserna och notera hur bilen reagerar.
* När bilen börjat rulla, se till att få bort foten från kopplingen och ge lite gas.
* Efter två billängder skall du ha en sådan hastighet att du kan lägga in 2:an och köra vidare.
* Träna, träna och träna ännu mer! Funkar det inte blir det aldrig körkort!
* Gör du som ovanstående lär du dig det här på 20 minuter!
Gäst 2013-02-12 19:33 ! Citera #
Tack så mycket! Jag hade helt glömt bort varvräknaren! Jag skall se till att utgå från dessa steg när jag kör nästa gång! :)
Khalmat 2019-12-06 14:13 ! Citera #
Jag vill lära mig mer om övningskörande

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor