Start > Körkortsforum > Min teori och uppkörning i Ume…

Min teori och uppkörning i Umeå

IAmMine 2013-01-25 10:35 ! Citera #
Jag tänkte berätta om den nervösaste dagen i mitt liv. Jag hade kört i ca ett halvår hemma och på körskola och sista veckorna varit sjukt nervös för denna dag. Jag hade tagit ledig från jobbet för det skulle ta hela dagen.
Natten innan drömde jag att jag körde i samma rondell hela natten. Vaknade jättetidigt med en nervös klump i magen och kunde inte somna om. Jag åkte ner på stan för teoriprovet kl. som skulle vara 10.00. Innan skulle jag fotas och det var mitt bland de som satt och väntade, inget skynke eller nåt så jag ser jätteskum ut på kortet, obekväm och nervös, livrädd nästan :) Men det fick duga.
Teorin var jag inte så nervös för, jag hade pluggat en massa och gjort en massa test på nätet och på körskolans hemsida. Trots det tyckte jag provet var rätt svårt. En del frågor markerade jag och gick tillbaka till när jag svarat på alla andra. En efter en försökte jag lösa genom att tänka logiskt och kolla på bilderna. Tänka bort de alternativ som var minst troliga och på några chansade jag på de alternativ som verkade mest rätt. Jag tryckte på rätta-knappen när det bara var en minut kvar och det stod godkänt! Lycka! :) Jag hade några fel men det sket jag i, jag var ju godkänd :)

Sen följde en låååång väntan på stan då jag irrade omkring i affärer och satt på biblioteket och försökte läsa men det gick inte. jag gick och åt på Mc Donalds men fick bara i mig halva maten. Så stört nervös har jag aldrig varit förut!
Klockan 14.50 hade jag uppvärmningslektion med min underbara körskolelärare och vi körde runt lite och övade backa runt hörn och fickparkering. 15.30 var det sen dags för uppkörningen! -Andas, sa min körskollärare, andas när det känns nervöst.

Det kom en jättelång ganska ung kille och presenterade sig och vi gick ut till bilen. han verkade lugn och trevlig så det kändes bra. Han sa att han kommer kolla på helheten och lite olika moment i körningen och mitt sätt att hantera bilen. Just det, innan fick jag göra en jätteenkel säkerhetskontroll. jag fick kolla bromslyset, blinkersarna och halvljuset, sen körde vi iväg.
Vi började köra lite i stan och det gick bra, vi småpratade lite men jag var så torr i munnen av nervositet så jag kunde knappt prata :) Sen fick jag köra upp mot sjukhuset, lite rödljus och rondeller på vägen men det gick också bra. Kör mot Holmsund, sa han så jag körde ditåt och fick på vägen svänga ner på en liten väg och göra en vändning med hjälp av en avtagsväg på den lilla vägen. jag vände och innan vi skulle ut på vägen var det en stoppplikt. jag stannade både vid skylten och vid vägen vilket han sen sa var ett stopp för mkt men att det var ok att göra så eftersom man ej såg stoppstrecket pga snön.
Sen körde vi in på Gimonäs och jag fick backa runt ett hörn. Sen skulle vi tillbaka igen ner till stan och då sa han, kör rakt fram i första rondellen nedanför sjukhuset och vä i andra. Jag kom på väg mot rondellen på att jag måste göra ett filbyte för att köra rakt fram så jag gjorde ett snabbt byte fast det var rätt trångt med trafik, kände nog att det var lite riskfyllt men det gick bra. Sen skulle jag vänster i nästa rondell och var tvungen att byta fil igen. Efteråt sa han att jag hade kunna köra i inre fil rakt fram i första så hade jag sluppit bägge filbytena, men att jag gjort dem rätt så det var ok ändå. Vi körde tillbaka och parkerade och han sa att körningen var godkänd! Jag var så full av adrenalin så jag hade glömt att han skulle säga om jag var godkän el ej så jag sa bara -Va bra :) Sen såg jag min lärare och gjorde tummen upp till henne. ÄNTLIGEN! Jag körde inte perfekt, fick några motorstopp och fick i femman ist för trean en gång men kom iväg direkt och tog det lugnt.

Mina tips för teoriprovet är att plugga mkt, tänka logiskt och markera frågorna. Om du är osäker på en fråga - välj bort de alternativ som är minst troliga och välj sen det du tror är rätt. Använd hela tiden och gå igenom frågorna igen.

Mina tips för körprovet är mängdträna mkt hemma om du kan, ta en uppvärmningslektion så du får träna på det du känner dig osäker på. Ta det lugnt när du kör så du inte stressar in i något för då blir det mer nervöst. Var trevlig, lugn och prata och berätta hur du tänker. Var här och nu när du kör, tänk inte på vad som ska komma sen utan fokusera på det han/hon säger och gör det.

Nu har jag kört själv i två veckor och det var jättenervöst i början och fortfarande lite nervöst, men underbart att ha kortet!

Lycka till alla och fråga om det är nåt!
Gäst 2013-01-25 11:55 ! Citera #
Massa GRATTIS till körkortet!! :D

Jag tycker att det är så härligt att höra om godkända körprov som kanske inte varit perfekta,
utan att det verkligen är så att de ser till helheten- att man kan köra bil!
IAmMine 2013-01-25 14:25 ! Citera #
Körkort2013
Massa GRATTIS till körkortet!! :D

Jag tycker att det är så härligt att höra om godkända körprov som kanske inte varit perfekta,
utan att det verkligen är så att de ser till helheten- att man kan köra bil!


Tack! :) Min körskollärare sa att det är känslan man får när man åker med någon som avgör. Några småfel gör inget, det kan även en erfaren förare göra. Det är när det känns lugnt och tryggt att åka med någon som man blir godkänd trots motorstopp, onödiga filbyten, fel växel o dyl :)
Gäst 2013-01-26 09:32 ! Citera #
Tack! :) Min körskollärare sa att det är känslan man får när man åker med någon som avgör. Några småfel gör inget, det kan även en erfaren förare göra. Det är när det känns lugnt och tryggt att åka med någon som man blir godkänd trots motorstopp, onödiga filbyten, fel växel o dyl :)


Vad glad jag blir av de orden!
Min man är inte den som slappnar av när han åker med ovana bilförare,
men när jag kör så sitter han och löser soduko,
för att han tycker att det känns tryggt..
Bådar ju gott inför kommande uppkörning! :)
IAmMine 2013-02-01 12:47 ! Citera #
Ja det är ett bra tecken :) Fast jag tycker nog att så länge han är handledare så kanske han ska koncentrera sig på din körning och inte soduko ;) Lycka till med uppkörningen!!
Körrkort2013 2013-02-01 22:53 ! Citera #
Haha, givetvis är han inte min handledare,
han åkte bara med som passagerare.. :D
IAmMine 2013-02-04 12:03 ! Citera #
Körrkort2013
Haha, givetvis är han inte min handledare,
han åkte bara med som passagerare.. :D

Aha vilken tur :)
Lille nyfiken 2013-02-19 18:30 ! Citera #
IAmMine
...och då sa han, kör rakt fram i första rondellen nedanför sjukhuset och vä i andra.


Hade exakt samma moment. Låg förvisso rätt i höger körfält när jag kom in i den första rondellen, men sen fick jag snudd på panik då det bara är ~100(?) meter mellan dem; vad jag i stundens hetta ansåg kännas ”trångt” för ett körfältsbyte, med rätt mycket trafik dessutom. Slutade dock med att jag gjorde ett snabbt men korrekt körfältsbyte (till det vänstra) där emellan rondellerna. Fick inga kommentarer överhuvudtaget på detta moment.
IAmMine 2013-02-20 12:08 ! Citera #
Lille nyfiken


Hade exakt samma moment. Låg förvisso rätt i höger körfält när jag kom in i den första rondellen, men sen fick jag snudd på panik då det bara är ~100(?) meter mellan dem; vad jag i stundens hetta ansåg kännas ”trångt” för ett körfältsbyte, med rätt mycket trafik dessutom. Slutade dock med att jag gjorde ett snabbt men korrekt körfältsbyte (till det vänstra) där emellan rondellerna. Fick inga kommentarer överhuvudtaget på detta moment.


Jag tror att om man bara gör det trafiksäkert så är det ok.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov