Start > Körkortsforum > Mörkerkörning

Mörkerkörning

Gäst 2013-01-21 23:04 ! Citera #
Hej

Jag såg på en av trafikskolorna som jag håller på att jämföra priser osv osv på att de har något som kallas mörkerkörning!!!???
Vad är detta och varför finns det? Är det ett måste att ta detta, eller är det något som rekommenderas? Och bör man göra den utbildningen för att man iaf kommer att behöva göra den inom kort eller vad?

Hjälp mig! :?

Ghostgirl
Jossan-88 2013-01-22 00:55 ! Citera #
Olika trafikskolor har olika utbildningar, vissa tycker att man ska genomföra det. Medans andra tycker att det räcker med att man kör mörkerkörningen privat. På min trafikskola så är det ej obligatoriskt att köra i mörker med dom. Men jag har gjort det ändå eftersom det är svårt att komma undan då det var mörkt ute nästan varje gång jag hade körlektion med dom under december. Jag har även kört i mörker privat med min sambos pappa varje gång vi ska hem från dom. Och jag tycker att det är skönt och avslappnade att köra i mörker, även om man måste vara mer alert på allt vilt som rör sig vid vägkanten. Men det kan inte hjälpas att jag tycker så :D
Men något som jag måste köra är motorväg, det gick inte att komma undan. Så alla trafikskolor har sina egna utbildningsplaner som sagt..
Riskexperten 2013-02-17 23:11 ! Citera #
I utbildningsplanen bör så många varianter av svårighetsgrad övas. Det är därför det stegrar från ringa trafik, landsväg, stadstrafik och komplicerade trafikmiljöer. Mörkerkörning är inte ett krav men bra om det övas. Samma sak så är inte körning på torrt underlag ett krav, vilket skulle innebära att alla ska övningsköra under en sommardel och en vinterdel. Det är därför ”halkan” finns med i planen 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov