Start > Körkortsforum > Växling

Växling

ÖvningskörningB 2013-01-11 23:39 ! Citera #
Hej! :D

Så här är det. Varje gång jag växlar upp, och sedan släpper kopplingen, hoppar bilen till lite. Hur segt jag än släpper kopplingen hoppar den till. Jag har testat släppa kopplingen riktigt sakta några gånger men då försvinner ju accelerationen, och jag kommer ut i en sväng med världens sega hastighet och så tar det tid att komma upp i hastighet då jag släpper den för sakta, så att den hela tiden hinner varva ner.

Min fråga är, hur ska jag växla så att bilen inte hoppar till. (Problemet gäller både upp och ner växling.) Jag menar titta på en bra förare man märker knappt av att h*n växlar, utan allt går smidigt. Men när jag ska växla märker man direkt att jag växlar pga. hoppet/rycket den gör när jag släpper kopplingen.

Är det bara jag som förare som känner av det rycket, och ska man känna av det? Jag tror inte det :S Vad gör jag för fel?

Tack på förhand! :D:D
Jossan-88 2013-01-12 00:57 ! Citera #
Hejsan!
Mitt tips är du ska släppa koppling lagom sakta men sedan möta upp med gasen när kopplingen har hittat drag läget på växlingen. Så har jag lärt mig, och det funkar jättebra, inget hoppande eller skuttande här inte :D
anon 2013-01-12 11:24 ! Citera #
Jossan-88
Hejsan!
Mitt tips är du ska släppa koppling lagom sakta men sedan möta upp med gasen när kopplingen har hittat drag läget på växlingen. Så har jag lärt mig, och det funkar jättebra, inget hoppande eller skuttande här inte :D


låter bra måste testa :D tack för tipset
Korkort13 2013-01-23 19:51 ! Citera #
Har haft exakt samma problem. Det är en av grejerna jag inte lyckats fixa hittils lol. Uppskattar oxå lite svar. :D
ssk 2013-01-29 09:49 ! Citera #
Jag har haft samma problem men har börjat få ordning på det nu. Vi körde en halv lektion med min trafiklärare på en lagon rak väg men inte så mycket trafik och bara växlade upp och ner 3an, 4an, 5an och tillbaka. Nyckeln är att du vet vad dragläget är. När du vet vad den sitter så håller du vänsterfoten på kopplingen och möter med gasen och sedan SAKTA upp kopplingen. Jag hittade dragläget men så fort jag hade tryckt på gasen släppte jag kopplingen (för bråttom). Efter en halvtimmes körning på detta sättet har det vänt sig och jag börjar få ordning på det, är mer medveten helt enkelt.
Jossan-88 2013-01-29 16:04 ! Citera #
Ssk:
Det var exakt det jag menade :)
Det gäller att bara träna, träna och träna lite till. Något som kan vara svårt är om man kör många olika slags bilar. Jag övningskör privat med en liten Nissan Micra, men nu under vintern har jag fått köra sambons föräldrar bil då Micran ej är utrustad med varken ABS bromsar, antispinn eller antisladd system. Och på körkoslan använder vi oss av Ford Focus Diesel. Och alla bilar är väldigt olika när det gäller att hitta dragläget. Och körskolans diesel bil har ett helt annat drivsystem. Så det gäller att ta det lugnt i början när man hoppar in i den :) Nissan har dragläget relativt långt ner, medans sambons föräldrars Citroen har dragläget ganska högt upp. Men som jag skrev förut så är det bara att träna och nöta. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor