Start > Körkortsforum > Kuggad vid första uppkörningen

Kuggad vid första uppkörningen

ellaaa 2013-01-08 19:24 ! Citera #
Hej.
Jag är lite kluven angående min uppkörning som jag hade tidigare idag. Jag är privatist, har kört i snart två år med min far främst på Hisingen och i Göteborgs stad, jag gjorde teoriprovet igår och satte det med 61 poäng och jag vet med mig själv att jag faktiskt är en bra förare ur de flesta synpunkter.
För drygt en månad sedan var jag på en trafikskola som sa att jag skulle behöva mellan 20-35 lektioner, när jag frågade varför var svaret bara; det blir bäst för dig. Jag tog fem lektioner och avslutade därmed utbildningen på skolan. Det enda jag lärde mig som vart nytt där var mer Ecodriving.

Så, till ämnet. Jag körde upp idag på Hisingen, jag hade hört en del om instruktörerna på trafikverket Hisingen av bekanta som kört upp osv, och de varnade mig särskilt för en kvinna som hette Birgitta. När jag blir uppropad, presenterar sig en kvinna som Birgitta(KUL).
Hur som haver, vi sätter oss i bilen, jag får den enklaste säkerhetskontrollen, bromsarna, och vi kör ut. Vi kör på landsväg, i tätorter och i tunnlar. I ett villaområde fick jag backa runt hörn, hon bad mig parkera drygt en tio meter från hörnet, jag gjorde en perfekt backning och stannade ca en halv meter från trottoarkanten. Vi kör vidare, på 50 och 70 vägar främst. Jag håller för det mesta 45-48 på 50 vägar, och 68-70 på 70 vägar. Detta för att jag ville vara på den säkra sidan.

När jag bytte körfält en gång kollade jag döda vinkeln över vänster axel och alla speglar innan jag blinkade vänster.
När körningen var klar och vi kom tillbaka till trafikverket säger hon att jag inte är godkänd. Jag var för långsam, tempofattig. Hon tyckte att jag inte körde tillräckligt snabbt och var därför ett hinder för trafiken och säkerheten. Dessutom tyckte hon att jag stannade alldeles för nära kanten vid backningen. Utöver detta, tyckte tanten att jag borde kollat döda vinkeln över höger axel när jag bytte körfält. VAD I HELVETE?
Jag var inte ett hinder för säkerheten om jag körde KNAPPT 5km/h långsammare, jag hade förstått hennes mening om jag hade kört 40 på 50väg osv. Och om en instruktör ber dig parkera vid en trottoarkant på en väg där bilar frekvent åker, hur jävla långt ifrån trottoaren kan man stå mer än en halv meter?

Jag har bokat om uppkörning till om 20 dagar. Då jävlar, skam den som ger sig!
Men hjälp, kan det ha varit för att jag var privatist eller för att jag faktiskt gjorde fel som körde långsamt osv?
Uppskattar all hjälp jag kan få!
inspektörn 2013-01-08 19:43 ! Citera #
Hmmm, någonting här stämmer inte!*L* När det gäller din backning måste du ha missförstått något! Om man stannar för NÄRA kanten står man på kanten och det är ju inget vidare. Om du skulle parkera bilen vid kanten och står en halv meter ifrån är du ju alldeles för LÄNGT IFRÅN kanten. Har du verkligen hört rätt??
Hastighetsanpassningen handlar inte enbart om din topphastighet, utan även om hur raskt man kommer iväg och accelererar. Att du kör 48 på en 50-väg är väl inget att snacka om, men hur lång tid/sträcka tog det för dig innan du hade nått den hastigheten?
Det kanske var andra bilar bakom dig som inte kunde åka i samma lucka som du för att du inte trampade på gasen ordentligt från start? En bestämd acceleration är mycket viktig dels för att komma iväg och dels för miljön!
Att kolla döda vinkeln på höger sida när man gör körfältsbyte åt vänster förstår jag heller inte logiken i! Har du verkligen hört rätt?
Att du var privatist har inget med bedömningen att göra så häng inte upp dig på det.
ellaaa 2013-01-08 19:56 ! Citera #
Precis vad jag tänkte när jag hörde resultatet.
Ja, det var precis så de sa till mig på körskolan, min pappa var skeptisk till deras utbildning (ännu en anledning till varför jag slutade), men det var väl fel då antar jag. Jag är säker på att jag inte hört fel då jag vid utbildningstillfället antecknat i körboken.
Jag kör väldigt miljövänligt, accelerar snabbt för att hoppa växlar så jag kan omöjligt ha nått hastigheten för sent då jag gasar på som fan för att komma upp i rätt varvtal för att växla.
Och gällande höger döda vinkeln, jag vet inte vad hon tänkte på egentligen. Jag hörde rätt för jag stirrade på henne som om hon vore galen och då upprepade hon det. Jag var så ställd av den konstiga och ologiska utvärderingen att jag inte kunde säga ett ord.

Jag bokade nästa körtid om 20 dagar på samma trafikverk, min pappa tycker bar att vi ska öva öva öva och mamma säger att jag bör ta lektioner och boka genom skola för de där indirekta pluspoängen men vem fan har 5000:- till att punga ut utöver allt jag redan betalt? :(
inspektörn 2013-01-08 20:41 ! Citera #
Knepigt!
Lycka till nästa gång och fokusera på körningen så går det nog bra!
inspektörn 2013-01-10 17:12 ! Citera #
Eller ja, lycka till är nog fel term. Jag önskar att du skall plugga hårdare för att förtjäna ditt körkort.
inspektörn 2013-01-10 21:38 ! Citera #
Vänligen sluta hacka mitt nick!
Orkarinteloggain 2013-03-25 12:30 ! Citera #
Inspektören, registrera ett konto du har inte ensam rätt på gäst namn. Registrerat kontonamn kan man ej använda som gäst namn.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov