Start > Körkortsforum > Växel i neutral läge vid rött …

Växel i neutral läge vid rött ljus

wojtek 2013-01-08 18:57 ! Citera #
Alma
Hejsan! När man stannar vid ett trafikljus och väntar på grön signal, måste man då växla till friläge och släppa kopplingen och endast ha en fot lätt på bromsen så det inte blir en onödig tomgångskörning? Undrar bara om det ses som ett ”större” misstag om man inte gör det med tanke på hur stor fokus det är på miljökörning idag. Har en tendens att glömma göra det…
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Alma! Det du beskriver rekommenderas inte. Rätt växel i och koppling nere (beroende på bilens teknik förstås).

Hej!
Mitt körkort är gammal. Men det gällde regel att växel är i neutral läge vid rött ljus, annars orsakar det koppling slitage.
I dag pratar man om miljö aspekt. Men jag ser ingen logik. Bilen går på samma tomgång oavsett om växel är i eller i neutral läge. Min unge har fått körkort för några år sedan utan att ha växel i vid rött./ annars stryk från mig/. I dag jag har onödiga diskussioner med bekanta vad är som gäller. Så svara Rune var ligger sanningen och logik!
Tack i förhand Wojtek
inspektörn 2013-01-08 19:54 ! Citera #
Tomgången ändras inte om du trycker ner kopplingen, det är samma varvtal!
Slitage på kopplingen? Tja, visst kanske men ganska tveksamt.
Vissa moderna bilar har start/stopp-funktion och då stänger motorn av sig när man lägger i friläge och släpper kopplingen. Bilen startar igen så fort man trycker ner kopplingen. Jag har dock inte sett några siffror på ev. miljövinst.
Har man friläge i tar det längre tid att komma iväg vilket kan skapa irritation.
Min rekommendation är att ha växel i och kopplingen nertryckt. Kan man se att det kommer att ta lång tid innan det blir grönt så, visst, lägg i friläge och vila vänsterfoten.
Johanna94 2013-12-20 15:15 ! Citera #
Hej,
Ska man verkligen kunna få underkänt för att man gör ett litet fel? För menar på att man borde bli godkända fast man gör det
Gäst 2020-08-04 10:38 ! Citera #
Om det är en bilkö som väntar vid ett rödljus och du är långt fram (första, andra eller t.om tredje bilen), ska du ha ettans växel i och koppling nedtryckt för att vara beredd på att köra iväg så fort som möjligt utan att hindra bakomvarande. Är du däremot längre bak i kön vid ett rödljus ska du sätta i friläge och ta upp kopplingen vilket gör att motorn stängs av. När du är långt bak och ser att det slår om till grönt har du tid att trycka ner kopplingen (vilket startar motorn) och sätta i ettans växel. Framförvarande bilar kommer ta några sekunder på att köra iväg, vilket gör att du hinner starta motor och lägga i växel.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo