Start > Körkortsforum > Olagligt att testköra utan övn…

Olagligt att testköra utan övningsköringstillstånd?

Björn He 2023-10-31 18:04 ! Citera #
Såvitt jag vet så måste man alltid ha giltigt övningskörningstillstånd såväl som körkortstillstånd för att få övningsköra. När jag just fyllt 16 år och var på en handledarkurs med pappan så berättade en jämngammal kurskamrat att han, som ännu inte fyllt 16 år, hade övningskört med sin pappa på privatägt område, men fick då en tillsägelse att det inte är tillåtet enligt lag, för man måste ha fyllt 16 år och fått godkänt körkorts- och övningskörningstillstånd för att få övningsköra, oavsett var övningskörningen sker.
Så ja, man är skyldig att ha ett giltigt övningskörningstillstånd och körkortstillstånd för att få övningsköra. En som ska övningsköra tillsammans med en körelev måste i sin tur ha godkänt handledartillstånd för att få övningsköra med eleven, och det kräver att både eleven och den blivande handledaren genomgår en så kallad handledarkurs hos en trafikskola; jag tycker i min tur att man borde ändra körkortsreglerna så att det blir obligatoriskt att genomgå del 1 i riskutbildningen redan FÖRE övningskörning istället för före körkortsprovet, i så fall borde ju risk-ettan kunna bli en del av handledarkursen, och sen kan risk-tvåan (halkbaneutbildningen) vara obligatorisk strax före körkortsprovet.

Om man övningskör utan giltigt övningskörningstillstånd så gör man sig alltså skyldig till olovlig körning, som är ett allvarligt brott som kan ge dagsböter såväl som förbud att ta körkort under en viss tid. En övningskörningshandledare gör i sin tur sig själv skyldig till tillåtande av olovlig körning, om nu den låter en körelev övningsköra utan handledartillstånd för att övningsköra med eleven.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo