Start > Körkortsforum > Vinterkörning

Vinterkörning

gästen i forumet 2012-12-06 22:19 ! Citera #
Kör en gammal 745’a -89 med superfina bakdäck, o jag vet att 740 är den absoluta sämsta vinterbilen man kan ha, men nu är det så att jag inte ha någon annan att köra.
Behöver tips på hur jag ska kunna köra mjukt i vinter med den.

Ex. Körde till Kristianstad idag med ett gäng o varje gång jag stannade i en liiiiten uppförsbacke la jag i tvåan direkt men bilen ville absolut inte fram, hur mjuk jag än va på koppling o gasen. Frestade henne lite grann (pga av den höga trafiken som rådde runt lunch) o då spann jag med däcken o fick lite sladd då och då o innan jag hittade det rätta spåren som man kunde köra på för att inte hamna utanför vägen.
Likadant om jag parkerade, va jag fiffig, jag backade in o gör ofta det. Men pga för tätt placerade bilar fick jag köra in som vanligt, o då va jag tvungen att gunga fram bilen med gasen så att hon slirade lite på snön, annars dör hjärtat (motorn) på henne o.man få börja om från början !

Något råd?

Ps. Kanske skulle ha 10kg sandsäckar i bagaget;-)
Gäst 2012-12-07 17:22 ! Citera #
Här i södra Stockholm har jag personligen sett 6 bilar fastna i timmar i snö. Bland annat 4 hjuldrivna suvar, nyaste BMW och tom min egen ...
Bilar med bästa dubbdäck ställer sig på bredden på vägen...med erfarna förarna bakom ratten.
Det gäller att inte köra där man ser snö samla sig - annars sitter man definitivt fast.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo