Start > Körkortsforum > Hur ska jag

Hur ska jag

Gäst 2009-06-15 21:18 ! Citera #
Hejsan jag har bokat tid hos vägverket för körprov. kan någon berätta för mig eller har tips om hur jag ska klara mig bäst i det körprov och i kunskapsprov
Gäst 2009-06-15 21:19 ! Citera #
Gäst
hejsan jag har bokat tid hos vägverket för körprov. kan någon berätta för mig eller har tips om hur jag ska klara mig bäst i det körprov och i kunskapsprov
Gäst 2009-06-19 00:31 ! Citera #
Det absolut viktigaste är nog att ha en positiv attityd. Alltså att tänka ”JAG KOMMER ATT KLARA DET!”
då tror jag att man har mycket större chans att klara det än om man tänker ”Fan jag kommer att kugga”

Jag kör upp nästa vecka och jag är nervös redan nu! men jag försöker att tänka positivt, jag vet att jag kan=)

Jag tror du fixar det! LYCKA TILL :D :)
Gäst 2009-06-21 22:34 ! Citera #
Jag har redan kuggat en gång och det var ingen rolig historia. men om man kuggar får man se det som en erfarenhet rikare och tänka på att man klarar det nästa gång istället.

det är inneär inte livets slut bara för att man kuggar på uppkörningen

bara att ta nya tag vet du :D
Syrianska 2009-06-23 16:35 ! Citera #
Va inte stressad det är mitt tips, ta det lungt och var vaksam.
Slashing 2009-06-24 00:10 ! Citera #
Jag läste ett inlägg på ett forum jag måste citera, ger väldigt bra tips:

”Man blir inte kuggad på enstaka småfel, som många tror. Många av ”småfelen” som de enligt eleverna blivit kuggade för är inte alls är så små fel som de tror. Det är bara det att eleverna saknar rutinen att göra en korrekt bedömning huruvida ett fel är litet eller stort.

Kan ta ett exempel som jag vet flera tycker är en bagatell, om de ens lägger märke till det på uppkörningen:

Ponera att du ska svänga vänster i en korsning i city. Det är fritt från möte (det kommer trafik en bit bort) så du påbörjar svängen. När du är på väg in på den nya vägen upptäcker du ett par gående på övergångsstället i anslutning till korsningen, och du stannar mjukt och fint vid övergångsstället för att släppa över de gående. Problemet är bara att du nu står i vägen för den mötande trafiken, medan du väntar på att tanten med rollator ska sega sig över gatan.

Vad gjorde du för fel? Du upptäckte ju faran och stannade lugnt och fint för att släppa över dem?
(a) Du PLANERADE inte din körning (hänger ihop med (b)).
(b) Du TITTADE inte tillräckligt bra (du borde ha koll på övg-stället och kärringen med sin förbannade rollator innan du påbörjar svängen).
(c) Resultatet blir att du HINDRAR övriga trafikanter.

Om detta händer en endaste gång kanske det slinker igenom om du kör bra i övrigt. Men en sådan situation ger inspektören information att du har kort planering, och var så säker på att han kommer att ha extra koll på din planering resten av tiden.
----------------------------
DÄREMOT...om du gör en inte alltför stor groda i början av uppkörningen så ge inte upp. Gör bättre nästa gång du hamnar i samma situation.

Jag var med en tjej på uppkörning för ett par år sedan som alldeles i början fick köra i villakvarter (högerregel). Hon anpassade inte sin hastighet tillräckligt och jag satt och svor lite grann för mig själv i baksätet att ”för helvete Anna, sänk hastigheten vid högerregel, SÄNK!”.
Efter det fick hon köra lite i stan och lite landsväg+motorväg som hon skötte bra. På vägen tillbaka till vägverket tog inspektören henne till ett annat villakvarter med högerreglar, och nu körde hon helt perfekt där, sänkte hastigheten, var noga med att titta, hade bromsberedskap osv.
Hon blev godkänd på uppkörningen. Inspektören konstaterade snabbt att hon hade varit väldigt nervös i början och att det påverkade hennes körning, så hon fick en chans att rätta till sitt misstag och då såg han hennes ”riktiga” körning, när hon lugnat ner sig. Då är det ok.”

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor