Start > Körkortsforum > Kan man få en ”bra” bil för 15…

Kan man få en ”bra” bil för 15 000 kr?

Behöver_bil 2012-11-20 23:20 ! Citera #
Jag är jävligt fattig men är i så stort behov av bil att jag snart inte står ut längre. Bor mitt ute i ingenstans och bussarna slukar minst ett par timmar om dagen. Men bil skulle jag inte ens behöva offra en timme! Skulle spara så sjuuukt mycket tid på att ha egen bil. Kommer åka ca 20 mil/vecka.

Som sagt, kan man få en skaplig bil för 15000 kr? Och vad kostar era bilar per år (eller månad om det är lättare)? Jag kommer ta från mina sparpengar för att sedan betala tillbaka allt när jag börjar jobba efter studenten. Vill helst inte behöva betala mer än 15000 kr för att köpa själva bilen:cry: Vill inte lägga ut mer pengar än absolut nödvändigt men vill inte dra på mig massa reparationskostnader heller (som man kanske får göra om man har en så billig bil...eller?)...
Är så sjukt snål bara. Bilen kan vara hur jävla skruttig och ful och rostig som helst, bara jag tar mig framåt liksom.
Uppskattar alla som svarar!
putin 2012-11-25 16:02 ! Citera #
Det är svårt i Sverige, men du kan!
Ex.: Mercedes kan gå upp till 40-50 000 mil utan stora problem, de väljas ofta som taxi pga detta.

Det viktigaste att kolla: hur många mil bilen har gått, hur många ägare haft, hur regelbundet service gjordes, inga olyckor, mm. Undvik att köpa privat import om du inte känt säljare pga det kommer massor amerikanska och tyska skrotbilar efter olyckor ”renoverat” i litauen till Sverige idag (som säljs inte privat utan via de svenska bilsalonger också)

Bilen historia kan kontrolleras.

Första alternativ: avbetalningen

- kontantinsats 13 800 kr sedan 1015 kr per månad
- eller även 0:- Kontant på alla bilar under 60,000:-
så att dina sparpengar kan ligga kvar..

- bättre alternitv (mindre bränslekostnader, nyare bil också, samma pris)

Andra alternativ: du köper utomländs, sedan säljer 2 ggr dyrare vid behöv i Sverige, bra business också :)

Tänk på att i Sverige betalar man 2 ggr mer för diesel i skatt.
magganbil 2013-05-13 10:43 ! Citera #
Bra tips! Tackar!
Gäst1111 2013-06-16 23:43 ! Citera #
Min pappa lyckades fixa en Toyota Carina årsmodell 97 tror jag för 16000 kronor och den går fint och är bensinsnål. Själv vet jag inte så mycket om bilar men det jag vet är att de finns bilar för 15000 kr i blocket som är mycket billiga att äga, så för att svara på din fråga: ja man kan faktiskt få en ”bra” bil för 15000. En sak som jag glömde var att den hade kört 16000 mil när vi köpte den så förvänta dig något liknande. :D
celeron 2014-02-28 17:37 ! Citera #
Klart du får en bra bil för 15 lax!

Jag köpte min ena för 1500:-

1500:- bilen: lagt ner ca 1500-2000:- på den i delar. (skruvas ifs själv )
kostar mig: 1366skatt/år
115kr/försäkrning/mån.

Detta är en golf 3a. 1996a. Så inte den nyaste som gick på vägen. Men den är billig! drar ca 0.7 när man ligger å puttrar på 70-90vägar. I stan drar den väl lite mer .


Volvo s40 är billiga, och jävligt bra bilar!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo