Start > Körkortsforum > Teoriprov - Hur gick det för E…

Teoriprov - Hur gick det för ER på frågorna här/riktiga prov

FredrikHaggbom 2012-11-20 09:14 ! Citera #
Hej,

Skall försöka utforma denna fråga så den blir så utförlig som möjligt.
Min mor fick för sig att jag skulle börja plugga och köra ( för första gången ) för ungefär tre veckor sedan. Jag har plugga ungefär 1-2 Prov på körkortonline om dagen sedan dess, har även läst boken en gång ( Är på väg att läsa ut den en andra )

Jag har lagt upp det så här:

- Göra några prov
- Läsa bok ( Det gav mig en enormt bra bild av vad det handlar om och en bra grund till frågorna på nätet )
- Göra fler prov ( har nu gjort ungefär 950 frågor )
- Jag ligger på ungefär 49-53 i rätt alltså runt 76-82 % i rätt ( det har jag gjort de senaste 2-300 frågorna. Jag har fått ungefär 3-4 godkända prov.

Nu till hur ni gjorde?
Är det någon som gjort liknande?
Har ni någon statistik från när ni gjorde provet?
Om man går in på Körkortsfrågor/Teori på Körkortonline.se och sedan statistik, är det någon som kan bifoga bild hur många frågor de gjort, vad de haft i snitt, vad de haft mest problem med. Vill endast se från folk som klarat provet! Uppskattar gärna andra funderingar till hur jag studerat. FRAMFÖR ALLT vill jag ha bilder/svar om hur det gått för er på provet samt hur många frågor ni besvarade på körkortonline.se och hur er statistik såg ut här

Tack på förhand
putin 2012-11-22 19:08 ! Citera #
Skulle rekommendera göra så här.
Har du valt Körkortsboken, först och framst:
- läs lagar, regler och förårdningar (bifogat vid slutet av Körkortsboken)
Det blir lite tråkigt att läsa, men om du klarar det svarar du 100% rätt på 80% av riktiga teorifrågor baserat varken på Literary fiction eller återberättelse av Lars Gunnarson utan på lagar i sig själv. Har du börjat med boken glöm ej att kolla bifogade förårdningar.
När du gör teoriprov här:
- börja med ”blandat” först, sedan ta 65 frågor från varje kategori,
- glöm inte kolla på statistiken, gör om den kategori du svarade fel mest.
Om du kan inte svara på frågan försök inte gissa utan leta efter svaret i boken.
- gör test på tid endast när du tror att du kan svara rätt minst 85%
Har du inga kunskaper alls är trafikskolan erforderlig!

Om man jämför det riktiga provet med ett teoriprov här då svarade jag där 99% rätt medan svarade bara ca 85% rätt blandat här (räckte ca 400 frågor). Det är faktiskt ganska bra att teoriprovet här är lite svårare än det riktiga provet. Det går tyvärr inte säga mer pga Trafikverkets sekretessavtal.
Gäst 2012-11-22 19:19 ! Citera #
Kom ihåg att inte lära dig svaret på frågorna, utan lär dig VARFÖR ”X” är rätt svar på frågorna.
Förstår du vad jag menar? Självklart ska man lära sig att svaret är x också, men lär dig varför det är så.

Därför tror jag det är riktigt bra med körkortsboken. Kostar väl en slant men värt det. Dessutom kan du ta upp den senare också när du redan gjort teoriprovet och bara läsa det du är osäker på, boken innehåller nog allt man kan behöva veta.
putin 2012-11-22 19:36 ! Citera #
* körkortsboken går också att låna på biblioteket helt utan kostnad
Marquee Moon 2012-11-28 17:13 ! Citera #
Svaren på alla frågor står INTE boken vilket jag blev frustrerad av när jag gjorde körskolans teoritest som övning i början. När jag hade övat och pluggat, och kört lite, så började jag se helheten och insåg att man måste tänka lite själv också... vad är rimligt liksom. Det tog ett tag innan det lossnade för mig, sen började jag tycka att det var riktigt kul med de klurigare frågorna. Hade 61 på provet.
Gäst 2012-11-29 20:04 ! Citera #
Hur går det med att tillämpa de trafikregler med ett nytt körkort? =)
Grattis till alla som tog kortet nyligen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest