Start > Körkortsforum > Köpa/äga bil

Köpa/äga bil

Gäst 2012-11-19 22:53 ! Citera #
Har en liten fråga som kanske är lite dum men som sagt fråga kan man ju alltid göra :)

Jag tar förhoppningsvis mitt körkort snart och kollar redan nu på min första bil, och nu kommer vi till min fråga.

Jag är arbetslös just nu, får man köpa/äga en bil och försäkra den oavsett om man har arbete eller inte?
Gäst 2012-11-19 23:06 ! Citera #
Har du pengar så får du givetvis köpa en bil. Försäkra den måste du, genom trafikförsäkring åtminstone. Försäkringsbolagen får inte neka dig om du vill teckna försäkring hos dem, däremot kan din premie bli otrevligt hög, särskilt när du är ung och nyss tagit körkort. Är bilen dessutom motorstark eller värdefull så kan det vara mycket dyrt att försäkra den, men försäkringsförslag får du oavsett.
putin 2012-11-22 16:19 ! Citera #
Om du tar bidrag från din kommun du får inte äga en bil som är dyrare än vissa belopp (10 tusen eller 5 tusen, fråga dem)

Annars du kan köpa och fullförsäkra vilken bil som helst, även Ferrari om du vill, oavsett är du anställd som en diskare eller du är en ”arbetslös” miljönär som behöver inte vara anställd utan kanske äger 30% av Citibank i USA eller du kanske får 80% av din 60 000 före detta lön från A-kassan med inkomstförsäkringen varje månad.

Istället, skall försäkringsbolaget kontrolleras före avtalet pga inte du utan ditt försäkringsbolag är skyldigt att betala pengar vid olyckan: att bolaget går inte i konkurs snart, ska inte säljas till kineserna, att de betalar pengar direkt och inte lurar med små text nånstans på sista sida av villkor, osv.
Gäst 2012-11-26 18:18 ! Citera #
Tackar för svaren, ber om ursäkt om jag inte hunnit svara eller tacka ännu! Har haft mycket att göra.

+ Att jag klarade uppkörningen idag så nu går man och vänta på det riktiga kortet :D
putin 2012-11-30 19:55 ! Citera #
Grattis!!! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest