Start > Körkortsforum > Situationsanpassning

Situationsanpassning

KuggadKämpe 2012-11-13 12:20 ! Citera #
Tjena!
Hade idag min första uppkörning, vilket inte gick helt bra. Var väldigt nervös, och som grädde på moset så körde jag med en för mig främmande bil (körde upp privat). Redan från början så gick det ”mindre bra”, men fortfarande acceptabelt, exempelvis så var jag lite hackig vid infarten till den första huvudleden.

Efter att jag kommit igång en aning, så flöt det på lite bättre och jag började känna mig mer självsäker, men p.g.a. nervositet så blev det knepigt att fokusera på flera saker samtidigt. Överlag så kändes det rätt kört då jag gång på gång kom in för snabbt in i situationer. Som väntat så blev det fläckfritt på det mesta, men på situationsmoment som cirkulationer fick jag EFG. Självklart är det mycket allvarligt, och jag blev själv förvånad att det gick så illa under stress.

Funderar på att ”glömma allt jag vet” och börja med att köra in nästan ”löjligt försiktigt” in i situationer, för att sedan bygga upp erfarenheten och självsäkerheten. Låter det som en bra idé?

Finns det någon har liknande erfarenheter från uppkörning, och finns det någon som har något tips på hur man kan öva för att bli bättre på situationsanpassning?
Jossan-88 2012-11-13 16:05 ! Citera #
Det enda tipset jag kan ge dig är att köra med en trafiskola och låta dom bedöma dig. Jag tror dock att du kan köra jättebra och att det var din nervositet som satte stopp för dig idag.. Men det är bara på det igen :)
Men en grej förstår jag inte med trafik inspektörernas protokoll papper, varför finns det bokstäver från A-G när man ska bli bedömd? Räcker det inte med ett JA eller NEJ intill varje moment. Och om man får ett A ska det vara bättre en ett D? Tycker dom bara krånglar till allt :lol:
KuggadKämpe 2012-11-13 16:34 ! Citera #
Rätt tacksam för att bedömningen A-G finns. På så sätt vet jag om att mina brister (vid detta uppkörningstillfället) hade betoning på mina egna bedömningar, och inte att jag misstolkat trafikregler eller liknande.

Har bokat fler körtimmar på skolan. Jag vill tro att det gick som det gick eftersom jag föll tillbaka på dåliga vanor från tidigare körning då jag blev nervös. Har fått det påpekat på körskola att jag är lite väl snabb in i situationer ibland, och har den senaste månaden lyckats rätt bra med att hålla nere tempot. Antagligen så sitter det inte ännu, helt enkelt. Om någon har liknande erfarenheter så får de gärna dela med sig!

Men ja, beteende i trafiken är nog svårare att lära in än att lära sig t.ex. trafikregler, men imorrn börjar jag på kula!
Gäst 2012-11-13 17:28 ! Citera #
Jossan-88

Men en grej förstår jag inte med trafik inspektörernas protokoll papper, varför finns det bokstäver från A-G när man ska bli bedömd? Räcker det inte med ett JA eller NEJ intill varje moment. Och om man får ett A ska det vara bättre en ett D? Tycker dom bara krånglar till allt :lol:

Kika på protokollet så ser du vad de olika bokstäverna står för. De är indelade i fyra kategorier och med särskild inriktning vardera.

korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument%20TRV/K%C3%B6rprov%20B%20Broschyr_A6_bl%C3%A4ddra110401.pdf
Jossan-88 2012-11-13 22:19 ! Citera #
prs
Jossan-88

Kika på protokollet så ser du vad de olika bokstäverna står för. De är indelade i fyra kategorier och med särskild inriktning vardera.

korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument%20TRV/K%C3%B6rprov%20B%20Broschyr_A6_bl%C3%A4ddra110401.pdf

Tack prs för inlägget, det gjorde det hela lite lättare att förstå :D
Jossan-88 2012-11-13 22:45 ! Citera #
Vet du hur man får tag på denna broschyr? Har försökt att kolla om man kan beställa den från trafikverket, men finner ingenting :( Den var väldigt bra och skulle vilja ha ett eget exemplar av den :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov