Start > Körkortsforum > Vända på landsväg

Vända på landsväg

Haihai 2012-11-10 00:08 ! Citera #
Hej, som säkerligen många andra så har jag nu åkt och tränat på att vända för att kunna göra en säker högersväng istället för vänstersväng, eller vänt bara för att man vill vända. Flera olika knep tränade jag på som att åka in på mindre väg och även detta... Alltså en landsväg med en väg som kommer in där den mindre vägen har väjningsplikt.

Bild på situation:
forumbilder.se/images/121020121204490e74.jpg

Men, då undrar jag också. Får man även vända på detta vis (bild nedan)? Det är alltså det som är frågan med tråden. :P
forumbilder.se/images/e1102012120720c6b7.jpg

Jag har en känsla som säger ”varför inte” men jag vill vara 100% säker.
haihai 2012-11-10 00:11 ! Citera #
Med andra ord är jag sjukt osäker på just vändningar, när man får göra dem och inte.
putin 2012-11-23 20:14 ! Citera #
Stämmer ”varför inte” :-)
När du är redan inne i den nya vägen spelar det ingen roll varifrån kommer du ditt utan får du göra u-sväng eller inte där.
Du vet ju den storsta faran med vänstersväng (kan bli påkörd bakifrån) och du vill svänga så snart som möjligt, det håller jag med på att vänstersväng kan göras mycket snabbare än u-sväng och så du inte förhindrar mötande trafik, som kanske gillar att köra i höger körfält som spårvagnar och kanske ska varken bromsa för att ”spara bränsle” och ”bidra till miljö” eller byta körfält pga pratar i telefon. Mycket smart!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor