Start > Körkortsforum > Påtvingad körlektioner?

Påtvingad körlektioner?

elina_90 2009-06-12 17:05 ! Citera #
Jag har nu tagit kanske 10-12 körlektioner och det känns väldigt mycket´. Jag känner mig helt redo för uppkörning, men kärskoleläraren verkar aldrig bli nöjd! Idag skulle jag backa runt ett gathörn samt parkera (back parkering) gick väl bra kanske inte helt hundra, men det gick och fixa till. Men det dög inte så det ska följas upp nästa gång. Jag förstår att de måste vara helt säkra innan de släpper iväg en till uppkörning, men det är ju svindyrt att ta körlektioner!

Känner ni eller har känt er påtvingade körlektioner? I stil med att ni efteråt kännt att ”den där lektioner var helt onödig”
Tommy G 2009-06-15 16:49 ! Citera #
Kan tänka mig att det är mycket sånt där, speciellt hos en privat kökrskolelärare.
Jag har dock bara kört en och den kändes helt nödvändig.

Men har kompisar som har kört 10ggr och skulle klara sig lika bra med bara 5st lektioner.

Men som du känner så skulle jag absolut inte ta några fler lektioner. Finslipa på tex bakningen med mor eller far din!
Gäst 2009-06-17 11:00 ! Citera #
Jag har hört om massor med körskolor som tvingar/lurar på folk massa extra lektioner. Men det kan finnas tips på internet kan jag tänka mig om bra körskolor. Jag tycker man ska ta reda lite på ryktet om en skola, och helst känna någon som redan tagit lektioner där, innan man börjar.
Gäst 2009-06-30 15:02 ! Citera #
Tycker du att du är redo för en uppkörning, ta och boka en. Körskolor kan utnyttja, som sagt det är dyrt. Finslipa med att köra hemma med någon istället
Gäst 2009-07-01 14:43 ! Citera #
Så har det varit för mig med, när vi haft en lektion som har gått bra enligt mig så tycker läraren att ”det där måste vi öva mer på nästa lektion” Kändes helt klart som att de ville suga ut lite extra pengar av mig.
Gäst 2009-07-22 10:34 ! Citera #
Jag har tagit tre körkort, håller på med mitt fjärde. (traktor, B, A, BE) Jag har aldrig upplevt att en körskola har hållit kvar en elev för att kunna tjäna pengar på det. Däremot har jag upplevt att mina körskolelärare delar glädjen med en själv när man klarat uppkörningen. Även de känner stolthet över att hjälpt en person till att klara ett svårt prov. Om man som lärare släpper iväg elever gång på gång till uppkörning som sedan kommer tillbaka utan körkort skulle man nog inte vara särkilt stolt över sig själv som lärare.
majan 2009-07-26 13:51 ! Citera #
Jag har haft flera vänner som kännt sig påtvingade körlektioner och lurade på pengar. För mig har det dock inte hänt, min körskola har varit väldigt professionell och alla körlektioner har kännts givande. Jag har kört 10 lektioner och kör upp i nästa vecka. Näst sista lektionen var min mamma med i bilen och jag hade gjort lite missar och det hade inte gått 100. Då frågar min mamma om körläraren tycker jag behöver nån mer körlektion - ett ypperligt tillfälle för dom att tjäna lite extra pengar. Men dom svarade nej, jag kan öva hemma på det som inte går perfekt. Riktigt bra!

Som tidigare nämnt tror jag att det är bra att kolla runt och höra vilket rykte bilskolan har samt även själv ställa mycket frågor. Har man kört ett par lektioner kan man fråga hur många till de tror man behöver och diskutera med sin lärare. Är man inte nöjd kan man ofta byta lärare på samma bilskola. Om bilskolan är populär finns ofta inte jättemycket lediga tider utan man får boka i ganska god tid. Känner du dig missnöjd så byt körskola eller prova köra upp själv som privatist. Om du kuggar då kanske det ligger nåt i att du behöver fler lektioner...

Lycka till!
Gäst 2009-07-26 13:59 ! Citera #
Jo, det känns som om de hela tiden hittar mer att klaga på och eftersom dem VET hur det ska vara vågar man inte ifrågasätta tycker jag. JAg klagade för mamma om att pengarna tog slut och att jag efter 20 lektioner fortfarande inte var klar. Då sa hon att de hade hittat en ”mjölkko” i mig... :o Vilket betydde att så länge dem inte säger att jag är klar så betalar jag.
JAg måste bara berätta att i bland är det bra att lyssna till sig själv. JAg bokade privat och jag fixade uppkörningen på första försöket! Känner di dig klar kan du stressa dem med att du bokar privat om dem inte hjälper dig... Lycka till // Galaxy ;)
StinaJo 2009-07-28 16:28 ! Citera #
Jag tror att det är viktigt att redan från början ta kontroll över sin inlärning. Jag var från början klar med att jag skulle ta max. 10 körlektioner och köra mycket hemma, det vet min lärare om och däröfr har det aldirg varit några problem utan vi har lagt upp lektionerna så att allt ska hinnas med på den tiden.

När det gäller beställningen av uppkörning tror jag man själv ska ta tag i det, annars är det lätt att lektionerna drar iväg.

Våga tro på att du kan, då tror körskoleläraren det också!
Gäst 2009-08-01 11:44 ! Citera #
Jag kör på en skola i Uddevalla, som drar pengar! Jag har kört många mer lektioner är nödvändigt.. Och tjatade jätte länge om att dom skulle boka in uppkörning för jag visste att det skulle bli lång väntan i vilket fall som helst! Så när jag är helt färdig, när dom är nöjda, säger dom ”Du är redo för uppkörning nu, då ringer vi in och bokar en tid!” Och när får jag min tid? Jo, 2 månader senare, då vill dom dessutom jag ska köra lite fram till dess för att hålla mig igång.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov