Start > Körkortsforum > Veckodagsbegränsat Parkeringsf…

Veckodagsbegränsat Parkeringsförbud

Rickard 2012-11-08 08:43 ! Citera #
Hej på er!
Det finns en regel som jag tycker är svårtolkad kring parkeringsförbudskyltar med veckodag och klockslag som tilläggstavla. Där jag bor kör man förbi en parkeringsförbudskylt med tillägstavlan tisdagar 8-16. Ca 25-30 meter efter den kommer en likadan kombination av skyltar fast med veckodagen onsdag... Då undrar jag ifall förbudet mot att parkera på tisdagar mellan 8-16 fortsätter gälla tillsammans med onsdagar efter onsdagskylten eller ersätter onsdagskylten sin föregångare och att det bara är den lilla sträcka på 25-30 meter som har tisdagsförbudet...? Man passerar inga korsningar eller utfarter eller liknande på den korta sträckan emellan.
Tacksam för svar av kunnig!

Mvh Rickard
Jossan-88 2012-11-08 14:03 ! Citera #
Det var konstigt att det sitter sådana skyltar som du beskriver det. Men som jag tolkar det så är det parkeringsförbud på Tisdagar 08-16 inom just det området där den skylten sitter och Onsdagar inom det området där den skylten sitter. Jag tror däremot att onsdags skylten INTE ersätter tisdags skylten.. :)
Får hoppas att prs samt instruktören ser detta inlägg och att dom kan besvara detta åt dig..
inspektörn 2012-11-08 17:01 ! Citera #
Tisdagsskylten gäller fram till onsdagsskylten.
Hoppas bara att frågeställningen var korrekt!
Om tisdagsbestämmelsen skulle fortsatt gälla efter den andra skylten, hade det varit markerat på den andra tilläggstavlan!
Typ: ”Tisdagar 8-16, Onsdagar”
Rickard 2012-11-08 21:19 ! Citera #
Tack för svaret!!
Mvh Rickard
putin 2012-11-25 14:26 ! Citera #
Ser ut som flera latar sig att läsa trafiksregler alls vilka står svart på vit:

C35. Förbud mot att parkera fordon
Angivelsen gäller till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Forbudsmarken/Forbud-mot-att-parkera-fordon/

Rickard frågade 08:43 och tackade 21:19
Reaktionstid = 12 timmar, blir lite för mycket i trafiken :o

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo