Start > Körkortsforum > Lägre hastighet = spara flera …

Lägre hastighet = spara flera tusenlappar?

putin 2012-11-02 23:29 ! Citera #
Hoppas man känner farten i Tyskland är inte begränsat på Autobahn. Skulle tyskarna undersöka att med 30 km/h kommer du på plats mycket snabbare och biligare skulle alla köra bara 30 km/h på Autobahn. Men de gör det inte. Och inte pga tyskarna kan varken tillverka eller köra bilar på rätt set.

Det finns en varvräknare i de flesta bilar. Och bränsleförbrukningen ber?r inte på hastigheten utan på varvtal.
Du kan köra bil i Neutral halva resan. Och då blir bränsleförbrukningen likamed en parkerad bil.

Samma gäller motorbromsning. Det finns bilar som motorbromsar hela tiden - med en automatisk växellåda.
Med flera liter per 100 km högre bränsleförbrukningen dokumenterat av deras tillverkare.
Det ända situation man behöver motorbromsa när det ligger is på gator. Det bara minskar olyckor utan ökar bränsleförbrukningen.

Har utländskt körkort sedan 1989 utan möjlighet att byta till ett svenskt, utan måste lära mig först att jag körde fel ca 25 år :o

Trafikverket vill inte förkorta restider eller förbättra vägar utan vill bara sänka antalet olyckor.
”lägre hastighet = spara flera tusenlappar”är bluff imho. Eller..?
Gäst 2012-11-03 00:28 ! Citera #
putin

Det finns en varvräknare i de flesta bilar. Och bränsleförbrukningen ber?r inte på hastigheten utan på varvtal.
Du kan köra bil i Neutral halva resan. Och då blir bränsleförbrukningen likamed en parkerad bil.

Samma gäller motorbromsning. Det finns bilar som motorbromsar hela tiden - med en automatisk växellåda.
Med flera liter per 100 km högre bränsleförbrukningen dokumenterat av deras tillverkare.
Det ända situation man behöver motorbromsa när det ligger is på gator. Det bara minskar olyckor utan ökar bränsleförbrukningen.


Helt fel. Lägger du i neutral växel för att rulla fram drar bilen som vid tomgångskörning.

Motorbromsar du drar du inget bränsle.

Automatlådor har lite andra egenskaper: så kör du sparsamt med automatlåda.
Jossan-88 2012-11-03 01:49 ! Citera #
prs
putin

Det finns en varvräknare i de flesta bilar. Och bränsleförbrukningen ber?r inte på hastigheten utan på varvtal.
Du kan köra bil i Neutral halva resan. Och då blir bränsleförbrukningen likamed en parkerad bil.

Samma gäller motorbromsning. Det finns bilar som motorbromsar hela tiden - med en automatisk växellåda.
Med flera liter per 100 km högre bränsleförbrukningen dokumenterat av deras tillverkare.
Det ända situation man behöver motorbromsa när det ligger is på gator. Det bara minskar olyckor utan ökar bränsleförbrukningen.


Helt fel. Lägger du i neutral växel för att rulla fram drar bilen som vid tomgångskörning.

Motorbromsar du drar du inget bränsle.

Automatlådor har lite andra egenskaper: så kör du sparsamt med automatlåda.


Jag håller med prs i denna fråga, han har helt rätt...
Neutral läge innebär att köra på tomgång, motorbromsning sparar däremot bränsle :D
putin 2012-11-04 16:57 ! Citera #
Ju, det stämmer att man kan spara bränsle med motorbromsning, men det finns vissa krav: om varvtal faller för låg kommer motoren att dra bränsle per automatik som vid tomgångskörning; om varvtal inte faller utan att stiger betyder att din bil inte motorbromsar utan accelererar, t.ex. nedför en brant bergssluttning.

Också, bokförfattaren glömde berätta till amatörer som just läste körkortsboken: motorbromsning är helt ofarligt bara om du kör en bakhjulsdriven bil.

Tänk på vad det blir om du skall bromsa bara med framhjul, eller om du installerar dubbdäck bara på framhjul, eller om du placerar mer slitna däck på backhjul. Och läs boken en gång till, allt detta finns i boken. Där skrev man samtidigt att de flesta bilar som tillverkas idag är framhjulsdrivna.

Nu, om du har en framhjulsdriven bil och vill motorbromsa är olyckrisken ganska stor. 8-)

--

Inte heller sparar motorbromsning några bränsle på motorvägor där finns inga trafikljus pga du blir tvungen att gasa hela tiden. Utan tomgångskörning (ca 1 liter / 100 km) på väg sparar mycket, om man kan använda det på rätt sett (inte på is o vatten, osv)

--

Allt detta kommer med tiden, då inte alla författare vet allt. T.ex. jag skulle skriva ”Stäng motoren omedelbart!” bredvid motortemperaturen och ”Motor kan ta skada” bredvid oljetryck i boken, då oljan kan du påfylla senare utan tempereturen måste ändras omedelbart, detta brokar jag göra, och skadade inga motorer (haft ca 30 bilar) i hela mitt liv.
Gäst 2012-11-04 17:38 ! Citera #
putin
Ju, det stämmer att man kan spara bränsle med motorbromsning, men det finns vissa krav: om varvtal faller för låg kommer motoren att dra bränsle per automatik som vid tomgångskörning; om varvtal inte faller utan att stiger betyder att din bil inte motorbromsar utan accelererar, t.ex. nedför en brant bergssluttning.

Också, bokförfattaren glömde berätta till amatörer som just läste körkortsboken: motorbromsning är helt ofarligt bara om du kör en bakhjulsdriven bil.

Tänk på vad det blir om du skall bromsa bara med framhjul, eller om du installerar dubbdäck bara på framhjul, eller om du placerar mer slitna däck på backhjul. Och läs boken en gång till, allt detta finns i boken. Där skrev man samtidigt att de flesta bilar som tillverkas idag är framhjulsdrivna.

Nu, om du har en framhjulsdriven bil och vill motorbromsa är olyckrisken ganska stor. 8-)

--

Inte heller sparar motorbromsning några bränsle på motorvägor där finns inga trafikljus pga du blir tvungen att gasa hela tiden. Utan tomgångskörning (ca 1 liter / 100 km) på väg sparar mycket, om man kan använda det på rätt sett (inte på is o vatten, osv)

--

Allt detta kommer med tiden, då inte alla författare vet allt. T.ex. jag skulle skriva ”Stäng motoren omedelbart!” bredvid motortemperaturen och ”Motor kan ta skada” bredvid oljetryck i boken, då oljan kan du påfylla senare utan tempereturen måste ändras omedelbart, detta brokar jag göra, och skadade inga motorer (haft ca 30 bilar) i hela mitt liv.


Sluta hitta på och förvirra. :x Motorbromsning är inte mer eller mindre farligt med fram- eller bakhjulsdrift.

Visst kan du motorbromsa på motorväg. Det har inte enbart med trafikljus att göra - det handlar om planering av körningen.
Jossan-88 2012-11-04 19:03 ! Citera #
prs
putin
Ju, det stämmer att man kan spara bränsle med motorbromsning, men det finns vissa krav: om varvtal faller för låg kommer motoren att dra bränsle per automatik som vid tomgångskörning; om varvtal inte faller utan att stiger betyder att din bil inte motorbromsar utan accelererar, t.ex. nedför en brant bergssluttning.

Också, bokförfattaren glömde berätta till amatörer som just läste körkortsboken: motorbromsning är helt ofarligt bara om du kör en bakhjulsdriven bil.

Tänk på vad det blir om du skall bromsa bara med framhjul, eller om du installerar dubbdäck bara på framhjul, eller om du placerar mer slitna däck på backhjul. Och läs boken en gång till, allt detta finns i boken. Där skrev man samtidigt att de flesta bilar som tillverkas idag är framhjulsdrivna.

Nu, om du har en framhjulsdriven bil och vill motorbromsa är olyckrisken ganska stor. 8-)

--

Inte heller sparar motorbromsning några bränsle på motorvägor där finns inga trafikljus pga du blir tvungen att gasa hela tiden. Utan tomgångskörning (ca 1 liter / 100 km) på väg sparar mycket, om man kan använda det på rätt sett (inte på is o vatten, osv)

--

Allt detta kommer med tiden, då inte alla författare vet allt. T.ex. jag skulle skriva ”Stäng motoren omedelbart!” bredvid motortemperaturen och ”Motor kan ta skada” bredvid oljetryck i boken, då oljan kan du påfylla senare utan tempereturen måste ändras omedelbart, detta brokar jag göra, och skadade inga motorer (haft ca 30 bilar) i hela mitt liv.


Sluta hitta på och förvirra. :x Motorbromsning är inte mer eller mindre farligt med fram- eller bakhjulsdrift.

Visst kan du motorbromsa på motorväg. Det har inte enbart med trafikljus att göra - det handlar om planering av körningen.


Håller med prs igen.. Om du inte vet vad du pratar om så ska du inte sitta på ett körkorts forum och skriva saker som inte stämmer..
putin 2012-11-04 20:07 ! Citera #
prs
Sluta hitta på och förvirra. :x Motorbromsning är inte mer eller mindre farligt med fram- eller bakhjulsdrift.


Ser ut som din missförståelse vad menas med samspelet, dvs ”att du kör så att du inte överraskar andra” i körkortsboken.

Skulle inte vilja att någon ”överraskar” mig pga ”ville inte förvirras”, det hände redan flera ggr (och hände bara i Sverige, nu vet jag varför efter läste denna boken) när andra framhjulsdrivna bilar nästan körde på min bil bakifrån pga motorbromsade på fel sätt i vinter.

Motorbromsning i framhjulsdriven:
..det blir betydligt mindre svansviftande med antispinn i en bakhjulsdriven bil.

Front-wheel drive vehicles may lose traction to the front wheels if the driver removes his or her foot from the gas pedal while taking a curve on an icy or snowy road. This is because of drag caused by compression that takes place in nearly all automobile engines. However, if the vehicle has a manual transmission, putting the clutch in will eliminate this drag, and help the front wheels maintain traction. Otherwise, the driver can use caution by maintaining just enough gas pedal pressure to avoid engine drag. This may require practice in a safe, open, icy location. -> www.wikihow.com/Drive-a-Car-in-Winter-Weather

Jossan-88
Om du inte vet vad du pratar om så ska du inte sitta på ett körkorts forum och skriva saker som inte stämmer..


Om du inte vet vad det handlar om så ska du inte sitta i bilen bakom min bil ))

--

Vad innebär ytinlärning?

Att du endast lär dig faktauppgifter utan att kunna förklara det du lärt dig
Gäst 2012-11-04 22:43 ! Citera #
Du fortsätter blanda och ta, och plocka russinen ur kakan.

Jag förstår inte vad du menar med att du ”motorbromsade fel”, men det är de som ligger bakom dig som har ansvar att hålla ett sådant avstånd så de kan undvika förväntade situationer som kan uppkomma. I det ingår att du anpassar hastigheten efter rådande omständigheter och trafiksituation.

Att tidigt förbereda sig för framförvarande hinder eller trafik med lägre hastighet medelst motorbromsande istället för att vänta in hindret och bromsa, är inte att förvirra eller överraska andra. Det är framför allt trafiksäkrare att tidigt minska sin hastighet, än att vänta in i sista ögonblicket med att agera.
putin 2012-11-05 06:14 ! Citera #
prs
Jag förstår inte vad du menar med att du ”motorbromsade fel”


det var inte jag som gjorde det..

prs
men det är de som ligger bakom dig som har ansvar att hålla ett sådant avstånd så de kan undvika förväntade situationer som kan uppkomma. I det ingår att du anpassar hastigheten efter rådande omständigheter och trafiksituation.


och det är deras lärare som har ansvar att lära dem rätt, eller hur? kännes konstigt att det står bara ”motorbromsa alltid” utan förklaring olika beteende framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar vid motorbromsning i Körkortsboken

prs
Att tidigt förbereda sig för framförvarande hinder eller trafik med lägre hastighet medelst motorbromsande istället för att vänta in hindret och bromsa, är inte att förvirra eller överraska andra. Det är framför allt trafiksäkrare att tidigt minska sin hastighet, än att vänta in i sista ögonblicket med att agera.


Det stämmer, håller med att bromsa på rätt sätt är inte så enkelt. Man behöver veta att bromsa med alla 4 hjul är bättre än med 2 hjul, annars bara AWD billar är bra i det. Du kan prova själv att motorbromsa utan bromspedal i framhjulsdriven bil från en hög berg på is på serpentinväg, och sedan berätta oss dina goda upplevelser ))
Gäst 2012-11-05 08:04 ! Citera #
putin

Det stämmer, håller med att bromsa på rätt sätt är inte så enkelt. Man behöver veta att bromsa med alla 4 hjul är bättre än med 2 hjul, annars bara AWD billar är bra i det. Du kan prova själv att motorbromsa utan bromspedal i framhjulsdriven bil från en hög berg på is på serpentinväg, och sedan berätta oss dina goda upplevelser ))


Då är givetvis snökedjorna på. Och dessutom, om du inte motorbromsar nedför ett högt berg på serpentinvägar så kommer du efter ett tag inte ha någon som helst bromsverkan kvar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo