Start > Körkortsforum > Hantera över- och understyrnin…

Hantera över- och understyrning

Tintin 2012-10-31 19:36 ! Citera #
Jag kan inte hitta NÅGONSTANS om hur man ska hantera överstyrning och understyrning. Inte ens på halkbanan fick jag ut någon information, där fick vi bara prova på det - inte vad vi faktiskt skulle göra i dessa siuationer. Står inte heller i boken eller här på sajten och inte ens på google hittar jag det.

OM nu man råkar ut för detta - hur ska man reagera? Trampa på bromsen? Släppa gasen? Styra kraftigt?

Hjälp!
Jossan-88 2012-10-31 20:37 ! Citera #
Vad konstigt att du inte veta det under halk körningen, det är ju därför man är där. Man ska ju få känna på hur det känns att köra när det är snor halt, och sedan få tips om hur man ska göra... Själv har jag inte vart på halkbanan ännu, men min körlärare sa att vi kommer få veta hur vi ska göra :)
Gäst 2012-11-09 11:32 ! Citera #
Om du tappar väggreppet för att det är halt så ska du väl inte bromsa, då det tar av det lilla väggrepp du har.
Om du tappar styrförmågan i en djup vattenpöl (vattenplaning) eller på en isfläck så bör du väl inte svänga alltför mycket heller. Om du då plötsligt återfår väggreppet så svänger ju bilen förmodligen alldeles för mycket.

Tror att man ska göra såhär:
Undvik att vrida för mycket på ratten, hjulen ska peka i samma riktning som vägen.
Trampa ner kopplingen och undvik gasen och bromsen.
inspektörn 2012-11-10 21:04 ! Citera #
Nu gäller det att hålla isär begreppen!
Över och understyrning har inget med halt väglag att göra utan hur bilen är konstruerad/ uppträder med viss last mm.
Överstyrning innebär att bilen svänger mer än vad man tror den skall göra när man vrider ratten och understyrning innebär att den svänger mindre än man beräknar när man vrider ratten.
Problemet löses enklast att man vrider mer respektive mindre på ratten!
simon 2013-01-09 21:37 ! Citera #
inspektörn
Nu gäller det att hålla isär begreppen!
Över och understyrning har inget med halt väglag att göra utan hur bilen är konstruerad/ uppträder med viss last mm.
Överstyrning innebär att bilen svänger mer än vad man tror den skall göra när man vrider ratten och understyrning innebär att den svänger mindre än man beräknar när man vrider ratten.
Problemet löses enklast att man vrider mer respektive mindre på ratten!


vill tillägga att en bakhjulsdriven bil som tappar greppet vid gaspådrag sladdar ut med bakaxeln och en framhjulsdriven bil åker rakt framåt utan att styra
bakhjulsdrivet = överstyrd i en sån här situation
framhjulsdrivet = understyrd i en sån här situation
tappar man greppet så ska man trycka ner kopplingen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov