De äldre har erfarenhet, därför är dom på det sättet säkra. Däremot kan de ha problem med reaktionsförmågan,synen, manövrering, vilket kan ställa till problem.
Jag anser att det finns gränser för när man bör sluta köra bil. (Kanske inte riktigt har med saken o göra, men) Dock beror det inte på ålder, utan på körningen. Vissa kan köra säkert ända upp i 80-årsåldern om de är pigga och friska. Medans andra kör som krattor redan vid 50.
Enligt statistik är 70+ och ungdomar i den största riskzonen för olyckor. 70+ för att de inte har lika bra reaktionsförmåga och kanske ha problem med manövreringen. Dock är deras starka sida erfarenhet.
Ungdomar kan vara något bättre på manövreringen än 70+, men de saknar erfarenhet, och därmed behövs större marginaler för att hinna få informationen, samt agera. Dock får man ju träna på detta på körskolan.
Men ungdomar kan lätt överskatta sin förmåga, och därmed ökar olycksrisken. Men detta känner nog de flesta till här.
Så att säga att äldre eller yngre är bättre/säkrare förare går inte att säga. För undantag finns alltid, eftersom vi kör olika.
Men ja, vissa äldre (och unga samt medelålders) ska inte ha kvar körkortet, de är för farliga. Men vi som fortfarande är kapabla att vistas i trafiken, får så gott det går försöka hjälpa dom.
Man får tänka på att de har kanske haft körkort sen de va 18-19, och är kanske 70, det är många år, och klart att det inte är helt lätt att inse att man inte längre ska köra bil. Har nyligen behövt ha den diskussionen med en person.
Tror nog att jag själv kommer ha svårt att inse när det är dags att sluta köra, när jag är sisådär 70. Sen anser jag mig vara ansvarsfull och laglydig, åtminstone är det så jag vill vara, så hoppas ju att jag ska inse när det är dags att ge sig.