Högsta ålder för körkort?!!
Det har jag också tänkt jättemycket på! Med tanke på att reaktionsförmågan försämras fatalt ju äldre man blir, borde man egentligen åtminstone genomgå vissa tester då man uppnått en viss ålder, och sedan kanske fortsätta med dem var femte år. Med tanke på att folk med vissa sjukdomar regelbundet måste skicka in sjukintyg, så är det väl inte mer än rätt?
Ja nu har jag itne läst vad alla skrivit men det finns juh många över 70 som klarar att köra galant o dom som bryr sig om regler o håller sig uppdaterade.... och ung som gammal när man gör läkarbesök så har läkaren en skyldighet att anmäla om dom inte ses kördugliga.....
däremot finns ju även dom som bord blivit anmälda för länge sedan... som den 89åriga farbor som torde ha gjort massa läkarundersökningar då han e så pass gammal som körde på en kompis till mig på en 50-sträcka...
han sade sig inte se den stora röda volvon vid vägkanten med varningsblinkers...
så ja antingen borde läkarna bli bättre eller så borde det helt enkelt införas prov eller obligatoriska läkarkontroller för att få köra..
Det där med äldre personer är ju tyvärr ganska känsligt. Många äldre anser nog att de kan köra bil precis lika bra som alla andra, men så är ofta inte fallet. Någonstans måste de själva inse att det är dags att lägga av - eller i alla fall undvika att köra i ”svåra” områden eller på natten.
Det är tyvärr så att när folk väl har körkort så bryr dem sig inte mycket om trafikreglerna, eco - driving och allt det där man normalt gör när man kör upp. Dem kör som de känner för. Det är normalt så att dem som tar körkort också med tiden slutar tex använda blinkers i rondeller m.m. Det är liksom mer slappt när man har körkort vad gäller blinkers och sånt, men trafikregler måste man alltid följa tycker jag, även om alla andra inte gör det. Men jag kan erkänna att jag också ibland inte använder blinkers men det händer inte ofta :p men sjädlvklart ska man följa alla trafikregler även om ens medtrafikanter inte gör det!
De e som hastigheten, ingen körkortsinnehavare håller hastigheten. Det är synd.
Jag är så himla trött på alla livsfarliga gamla tanter och gubbar som har körkort.
De är en sån stor fara för trafiken, både för sej själva och andra.
Jag tycker att man ska införa nån sorts ”återuppkörning” för dom i en viss ålder för att testa sin kunskaper.
Vad tycker ni? Jag hoppas detta blir en het diskussiontråd
det har visat i statistik att det oftast är dom yngre förarna som e med i olyckor speciellt killar för dom överskattar sin körförmåga det vill säga att dom tror att dom är bättre än dom är på att köra bil en vad dom är.Så i statistiken så e det oftast gamla människor som har körvanan och inte de yngre.
// flinkan
Vad du säger är sant till viss del. Men om man kollar på riktigt gamla människor, så är de med om olyckor lika mycket som ungdomar som precis har tagit körkort.
De överskattar inte sig själva, men oftast är det allt för mycket information att ta in. Detta handlar då oftast om gamla personer över 70, eller någonstans där (vissa blir ju ”gamla” tidigare).
Jag tycker man kan köra körkort så länge man ser bra med eller utan glasögon. Bara man ser bra, om man jämför folk som har körkort i 1 år och 50 år så är skillnaderna stora. Eftersom den som har haft körkort i 50 år har större erfarenhet och förhoppningsvis all tid i världen till att köra bil. Då lär man ju ha vart med om del under all den tiden.
Jag tycker att man varje gång vart 10e år skulle behöva göra en ny uppkörning. (Kombinerat med hälsokontroll) Dels för att kolla att man fortfarande kan köra (hah) och dels för att man kan behöva uppdatera några saker/få reda på nya småregler.
Kunskaper försvinner så fort om man inte underhåller dem, och man börjar ju med olater ju bekvämare man blir bakom ratten.
Så alltså man borde införa någonting sådant...
Helt rätt, man behöver återuppta sina gamla kunskaper med skyltar och regler både nya och gamla.
Över 7? skulle säga att det gäller folk över 40 ibland också. Vet att varken min mamma eller pappa skulle klara av ett uppkörningsprov om de gjorde ett idag! Kör på 3an i 50 och helt omedvetna om dödavinkeln är bara några exempel. Man blir lite bitter när man sitter brevid dem som kör lite hur som helst när man vet att man själv måste hem för att plugga till ett tufft teoriprov och sedan göra en perfekt uppkörning! :P
Super
Jag tog mitt A kort i går och är 67. Nemas problemas.
Senaste foruminläggen
Rubrik