Start > Körkortsforum > Högsta ålder för körkort?!!

Högsta ålder för körkort?!!

mariag 2009-11-24 16:37 ! Citera #
Det är ju många äldre som har längre reaktionstid och så, men det är ju såklart väldigt individuellt och dessutom brukar de flesta vara medvetna om det och därför köra defensivt. Om man kör väldigt dåligt så kommer man ju ändå förlora [url]/[/url] så jag tycker inte alls det ska vara nån övre gräns
Gäst 2009-12-05 18:41 ! Citera #
Undrar om ni tycker likadant när ni är 70? Fasst jag håller också med, borde det inte vara någon kontroll med vissa års intervall. Flygcertifikat nåste ju förnyas, varför inte körkort?
lagunabeach 2009-12-29 21:16 ! Citera #
Min farmor har fortfarande körkort och hon är 88 år (hon använder det dock inte). Hon har både Grön Starr och är i allmänhet inte fit för att köra, men det var billigare för henne att förnya körkortet än att skaffa ny legitimation.
Gäst 2010-02-24 20:00 ! Citera #
Körkortet borde prövas lite då och då hos folk över 65 när synen och sånt börjar försämras...
meatchop 2010-03-12 15:48 ! Citera #
Madde92
Körkortet borde prövas lite då och då hos folk över 65 när synen och sånt börjar försämras...

Rent statistiskt sett borde det vara bättre att pröva om alla 18-25 åringar istället. Det är ju faktiskt dem som dödar flest i trafiken.
Helga 2010-03-24 15:10 ! Citera #
Man förnyar körkortet var 10e år, är man då över en viss ålder (75?) så ska man även gå igenom hälsokontroll eller något liknande vet jag. Men jag håller med! Finns många gamlingar som inte borde köra runt i trafiken.
Gäst 2010-04-09 17:41 ! Citera #
Jag tycker det borde va en körning och hälsokoll när körkort förnyas vart tionde år.
Det skulle även sändas hem häfte på nya skyltar och regler som ändras varje år.
Att unga killar är trafikfara kan jag delvis hålla med om,då jag vet flera äldre och tjejer som är trafikfaror.
Se bara på sveriges sämsta bilförare-verkligen olika ålder och kön med trafikfara.
Som någon nämnde så finns de många sjukdomar som visar sig från 40år och uppåt och då får man grepp om dom som inte inser sin sjukdom,brister och söker hjälp.
alino 2010-04-11 20:00 ! Citera #
Det borde finnas någon gräns, ens förmåga att köra bil avtar ju med åren med reaktion osv..
alino 2010-04-11 20:01 ! Citera #
Det borde finnas någon gräns, ens förmåga att köra bil avtar ju med åren med reaktion osv..
sarahyeahh 2010-04-27 19:40 ! Citera #
Hahah ja egentligen borde man testa alla pensionärer ute i landet men sen så blir det väl lite synd om dom om de ska gå igenom körskolan igen! Man kan inte lära en gammal hund sitta liksom ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov