Start > Körkortsforum > Högsta ålder för körkort?!!

Högsta ålder för körkort?!!

Gäst 2009-06-10 16:13 ! Citera #
Jag är så himla trött på alla livsfarliga gamla tanter och gubbar som har körkort.
De är en sån stor fara för trafiken, både för sej själva och andra.

Jag tycker att man ska införa nån sorts ”återuppkörning” för dom i en viss ålder för att testa sin kunskaper.
Vad tycker ni? Jag hoppas detta blir en het diskussiontråd :D
Gäst 2009-06-13 12:59 ! Citera #
Haha, det du säger stämmer väl till viss del men trots att det finns halvblinda gamlingar ute på vägarna så är det ändå de fullt friska ungdomarna som ställer till det värst för sig själva och andra.
Jag tror inte någon typ av återuppkörning skulle komma på tal, det skulle nog inte bli så populärt hos våra kära pensionärer. Men det vore nog en idé att de får förnya sina trafikkunskaper(det kommer ju nya regler hela tiden) en aning och att någon typ av hälso- synkontroll infördes, där även reaktionstiden testades.
Marshmallow 2009-07-04 13:10 ! Citera #
Jag håller verkligen med. Många över 70 kan ju inte nånting om trafikreglerna och ser ingenting heller så det borde finnas någon sorts gräns, eller ja ett test.
Det är nog ganska många redan i 50-års åldern som skulle faila på ett teoriprov eller uppkörning :lol:
monchou 2009-08-13 17:25 ! Citera #
Såg inte denna tråd. skrev precis en ny. håller fullständigt med.
Annnnnnnnnn 2009-11-02 11:47 ! Citera #
Det håller jag med om! de borde inte behövva g igenom det vi gör nu för att ta körkort eftersom det kostar SJUKT mkt! och de lever på pension men hälsoundersökning och teoriuppdateringskurser vore något. Kostar det inte flera 1000 utan kanske bara ngn hundralapp att göra undersökningen så tror jag att många skulle göra det.
Gäst 2009-11-05 18:03 ! Citera #
Det tror jag absolut kunde vara något. många är nog dock ganska försiktiga i trafiken och förutom att de kanske kör långsamt och stoppar upp så tror jag att de flesta faktiskt är medvetna om att de har långsammare reaktionsförmåga etc. istället är det de yngre förarna som är med om flest olyckor (säger jag som precis läst om det i teoriboken:P. slutsatsen är alltså att vi som håller på att ta körkort borde bli mer medvetna om vår begränsade förmåga och inte överskatta oss själva. Men en hälsokontroll på de äldre och kanske utskick till alla när teori och trafikregler ändras. typ som telefonkatalogen?
oofcoourse 2009-11-12 19:25 ! Citera #
Jag tycker att man varje gång vart 10e år skulle behöva göra en ny uppkörning. (Kombinerat med hälsokontroll) Dels för att kolla att man fortfarande kan köra (hah) och dels för att man kan behöva uppdatera några saker/få reda på nya småregler.
Kunskaper försvinner så fort om man inte underhåller dem, och man börjar ju med olater ju bekvämare man blir bakom ratten.

Så alltså man borde införa någonting sådant...
Gäst 2009-11-17 17:57 ! Citera #
sistina
Jag är så himla trött på alla livsfarliga gamla tanter och gubbar som har körkort.
De är en sån stor fara för trafiken, både för sej själva och andra.

Jag tycker att man ska införa nån sorts ”återuppkörning” för dom i en viss ålder för att testa sin kunskaper.
Vad tycker ni? Jag hoppas detta blir en het diskussiontråd :D

det har visat i statistik att det oftast är dom yngre förarna som e med i olyckor speciellt killar för dom överskattar sin körförmåga det vill säga att dom tror att dom är bättre än dom är på att köra bil en vad dom är.Så i statistiken så e det oftast gamla människor som har körvanan och inte de yngre.

// flinkan
Gäst 2009-11-19 23:26 ! Citera #
Det beror väll på personen i fråga men det är klart att riskerna att man blirsjuk ökar med åldern
simona 2009-11-23 13:13 ! Citera #
susanne7206261
det beror väll på personen i fråga men det är klart att riskerna att man blirsjuk ökar med åldern

Nja.. Pratar vi om Huntingtons så stämmer detta, då denna börjar visa sig vid ungefär 40års ålder. Äldre, och då menar jag inte skräppliga pensionärer, har oftast ett bättre immunförsvar då dessa levt längre, och mött fler patologiska faror. Dessa har de fått antikroppar emot.

För att ta körkort finns ingen ålder. Man ska klara alla [url]/teoritest/[/url] precis som alla andra. Om det inte ksulle vara tillåtet, skulle detta anses som diskriminering. Att man haft körkortet en väldigt lång tid, och under tiden blivit olämplig som bilförare, får man ju hoppas att folk förstår det själva.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor