Start > Körkortsforum > Uppkörning sollentuna (Fick in…

Uppkörning sollentuna (Fick inte veta om farthållaren)

Xombie 2012-10-30 08:05 ! Citera #
Hej, jag blev kuggad på uppkörningen i sollentuna igår på grund av ”dålig manövrering av bilen som ledde till ett trafikfarligt betende.” Och det som orsakade detta var att bilen tydligen hade farthållare, något som jag inte fick veta om utan själv listade ut efter halva uppkörningen. Jag har aldrig kört en bil med farthållare förut så jag förstod inte varför den betedde sig som den gjorde. Nu undrar jag bara om detta var ett fult trick för att se om ja skulle upptäcka att den hade farthållare? Är dom inte skyldiga att säga till om en sån sak när man hyr trafikverkets bilar vid uppkörning?
Gäst 2012-10-30 10:14 ! Citera #
Xombie
Hej, jag blev kuggad på uppkörningen i sollentuna igår på grund av ”dålig manövrering av bilen som ledde till ett trafikfarligt betende.” Och det som orsakade detta var att bilen tydligen hade farthållare, något som jag inte fick veta om utan själv listade ut efter halva uppkörningen. Jag har aldrig kört en bil med farthållare förut så jag förstod inte varför den betedde sig som den gjorde. Nu undrar jag bara om detta var ett fult trick för att se om ja skulle upptäcka att den hade farthållare? Är dom inte skyldiga att säga till om en sån sak när man hyr trafikverkets bilar vid uppkörning?


Farthållaren slås normalt sett bara på efter att du själv slagit på den. Nu vet jag inte hundra procent hur det funkar i andra bilar än min Golf, men där slår jag på den vid en viss hastighet och då håller den hastigheten tills jag bromsar eller växlar, därefter måste jag återaktivera den om jag vill ha tillbaka farthållningen.
Xombie 2012-10-30 10:18 ! Citera #
Ok, för nu slogs den på när jag startade bilen och slogs inte av under färden, jag visste som sagt inte ens att den var på utan jag satt och undrade hela tiden va fan det va som hände med bilen. Det var förövrigt en Golf som jag lånade av trafikverket i sollentuna.
Gäst 2012-10-30 11:16 ! Citera #
Xombie
Ok, för nu slogs den på när jag startade bilen och slogs inte av under färden, jag visste som sagt inte ens att den var på utan jag satt och undrade hela tiden va fan det va som hände med bilen. Det var förövrigt en Golf som jag lånade av trafikverket i sollentuna.


Det låter väldigt märkligt. Normalt sett sköter man farthållaren med knapparna på färdriktningsvisaren. Så fort du bromsar eller växlar så slås farthållningen av av säkerhetsskäl (om du bromsar vill du ju inte ha farthpållningen som skjuter på).

Det är inte så att det är en dieselbil du körde, och de har en förmåga att driva på när varven blir för låga?
Plankt0n 2012-11-02 08:59 ! Citera #
Nej nej nej, farthållaren slås av automatiskt så fort du bromsar/kopplar eller gasar. Detta på grund av säkerhet. inga undantag. Samt så slås dem på manuellt av föraren.

Du kuggade på grund av att du inte kan köra bil. Olika bilar fungerar olika, du vart ovan med bilen du hyrde helt enkelt.
Gäst 2012-11-02 18:19 ! Citera #
Men det märker man väl om det e farthållare? :lol:
hilin 2012-11-04 22:49 ! Citera #
Jag ska köra med sollentunas trafikverkets bil och vad är det som jag ska tänka på är den komplicerad på något sätt något jag ska tänka på kanske? och vad är fartbehållare och var ligger den?
Gäst 2012-11-09 12:23 ! Citera #
Det säger väl sig självt att farthållaren slås av när du bromsar. Det vore ju livsfarligt annars. Du måste ju rimligen kunna stanna fordonet utan att behöva slå av farthållaren manuellt först.

Skyll inte en kuggning på att bilen hade farthållare. Det framgår inte hur bilen betedde sig, utan bara att det var konstigt. Men min gissning är att det var för att du var ovan vid bilen. Det är okej att var lite ovan vid bilen under en uppkörning, men om man inte kan hantera den så är det ett tecken på att man inte är redo för körkort.

hilin
jag ska köra med sollentunas trafikverkets bil och vad är det som jag ska tänka på är den komplicerad på något sätt något jag ska tänka på kanske? och vad är fartbehållare och var ligger den?

Om bilen har farthållare så kan du slå på den när du har uppnått en hastighet som du vill hålla. Farthållaren bibehåller då den hastighet fordonet hade när funktionen aktiverades. Du kan med andra ord accelerera upp till 70 km/h på en 70-väg och sen aktivera farthållaren, så ser den till att bilen fortsätter färdas i 70 km/h.
Mallismallis 2012-12-06 18:02 ! Citera #
Bullshiiiiiiit. En farthållare funkar inte alls på det viset du beskriver det på. Om du nu lyckas slå på den så stängs den av så fort man nuddar bromsen vilket innebär att den stängdes av vid första bromsningen. Det läster mer som att du inte vet hur man ska använda gasen. Lär dig det istället, använda pedalerna på rätt sätt. :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest