Hej !
Tänkte bara skriva och be om tips, jag har endast övningskört på körskola, och körde upp förra veckan och kuggade. Ett av momenten var start i backe som jag inte blev godkänd på. Min körskolelärare bad mig boka upp privat eftersom att dom inte släpper iväg sina elever om dom inte är 100% säkra på att man klarar allt på första försöket.
Då fick jag hyra en bil av Trafikverket, inga större problem egentligen att vänja sig vid bilen. Men trafikskolans bil hade en funktion som gör att efter man släpper bromsen så tar det 3-4 sekunder innan bilen börjar rulla, denna funktion hade inte Trafikverkets bil och därför rullade jag en liten liten bit bak när vi gjorde start i backe.
Nu kommer jag till min fråga, finns det nå knep för att få till dragläget, dvs start i backe utan att bilen hinner rulla bak alls ? Eftersom att jag inte har någon hemma att övningsköra med och körskolans bilar står stilla 3-4 sekunder efter man lättat på bromsen så är jag nervös för att jag ska kuggas på samma sak igen nästa gång jag kör upp.
Min nästa uppkörning är i slutet på nästa vecka så kom gärna med tips om hur man fixar det med dragläge på bästa sätt för start i backe utan att bilen hinner röra på sig
Eller är det bättre att helt enkelt ”glömma” mitt papper från förra uppkörningen hemma, göra om säkerhetskontroll och hoppas på att jag inte får samma moment igen ?
Tack på förhand och vänliga hälsningar
Klockan