Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen - start i…

Kuggade uppkörningen - start i backe ?

klockan 2012-10-29 17:54 ! Citera #
Hej !

Tänkte bara skriva och be om tips, jag har endast övningskört på körskola, och körde upp förra veckan och kuggade. Ett av momenten var start i backe som jag inte blev godkänd på. Min körskolelärare bad mig boka upp privat eftersom att dom inte släpper iväg sina elever om dom inte är 100% säkra på att man klarar allt på första försöket.

Då fick jag hyra en bil av Trafikverket, inga större problem egentligen att vänja sig vid bilen. Men trafikskolans bil hade en funktion som gör att efter man släpper bromsen så tar det 3-4 sekunder innan bilen börjar rulla, denna funktion hade inte Trafikverkets bil och därför rullade jag en liten liten bit bak när vi gjorde start i backe.

Nu kommer jag till min fråga, finns det nå knep för att få till dragläget, dvs start i backe utan att bilen hinner rulla bak alls ? Eftersom att jag inte har någon hemma att övningsköra med och körskolans bilar står stilla 3-4 sekunder efter man lättat på bromsen så är jag nervös för att jag ska kuggas på samma sak igen nästa gång jag kör upp.

Min nästa uppkörning är i slutet på nästa vecka så kom gärna med tips om hur man fixar det med dragläge på bästa sätt för start i backe utan att bilen hinner röra på sig :lol:

Eller är det bättre att helt enkelt ”glömma” mitt papper från förra uppkörningen hemma, göra om säkerhetskontroll och hoppas på att jag inte får samma moment igen ?

Tack på förhand och vänliga hälsningar
Klockan
Gäst 2012-10-29 19:24 ! Citera #
klockan


Nu kommer jag till min fråga, finns det nå knep för att få till dragläget, dvs start i backe utan att bilen hinner rulla bak alls ? Eftersom att jag inte har någon hemma att övningsköra med och körskolans bilar står stilla 3-4 sekunder efter man lättat på bromsen så är jag nervös för att jag ska kuggas på samma sak igen nästa gång jag kör upp.


Håll ned bromsen, släpp upp kopplingen tills du känner att dragläget kommer, släpp då upp bromsen så bör du kunna balansera bilen i dragläget.
Jossan-88 2012-10-29 20:16 ! Citera #
prs
klockan


Nu kommer jag till min fråga, finns det nå knep för att få till dragläget, dvs start i backe utan att bilen hinner rulla bak alls ? Eftersom att jag inte har någon hemma att övningsköra med och körskolans bilar står stilla 3-4 sekunder efter man lättat på bromsen så är jag nervös för att jag ska kuggas på samma sak igen nästa gång jag kör upp.


Håll ned bromsen, släpp upp kopplingen tills du känner att dragläget kommer, släpp då upp bromsen så bör du kunna balansera bilen i dragläget.


Håller med prs, gör som han skrev så slipper du få bilen i rullning innan dragläget kommer. Jag fick göra precis samma sak på min trafikskola vid förra övningskörningen. Och fick då samma tips som prs gav dig nu, och det underlättar väldigt mycket. Inte minst är bra att kunna det ifall det står bilar bakom :D Lycka till..
inspektörn 2012-10-29 22:34 ! Citera #
Varför inte använda parkeringsbromsen?
klockan 2012-10-29 23:38 ! Citera #
Tack för alla svar. Det är konstigt att de tips jag har fått inte har kommit från min körskolelärare, men ska testa det under nästa lektion och se hur det går :)

Inspektörn: Vet faktiskt inte om man får göra det när man kör upp ? Dessutom är det lika bra att lära sig hantera bilen på ett bra och enkelt sett. Säg att jag står i en bilkö i en backe och det slår om till grönt ljus, då går det fortare att ta sig iväg om jag inte använder parkeringsbromsen :)

Sen är det samma sak där, trafikverkets bilar har bara en knapp som parkeringsbroms, fast det är ju samma princip. Är det någon här som har tagit hjälp att parkeringsbromsen med start i backe på en uppkörning ? Kanske också beror på vilken inställning inspektören har :lol:

När jag körde upp förra veckan kom vi till en vägarbetsplats, som jag kört förbi många gånger med trafikskolan, där hade dom hastighetsskyltar, sånna där blåa med ”rekomenderad” hastighet. I mitt fall sa skylten 30 km/h, så jag saktade ner för att få den farten innan jag nådde skylten, men det var ingen trafik alls just då så bestämde mig för att öka på lite under uppkörningen. Då blev killen jag körde upp med småsur och frågade om jag hade sett vilken hastighet det var på skylten.

Jag förklarade att det var 30, han svarade fort ”jaa men kör 30 då”, jag försökte förklara att det bara var en ”rekomenderad hastighet” men han brydde sig inte. Dubbelkollade vägmärkeshäftet och pratade med min körskolelärare som sa att det var helt rätt, så konstigt att dom klagar om man inte gör nå fel ?
Jossan-88 2012-10-30 01:14 ! Citera #
inspektörn
Varför inte använda parkeringsbromsen?


Det kan man också göra, men det har jag inte fått pröva på ännu på trafiskolan, men det skulle komma på nästa övningskörning nu på onsdag. Då skulle jag få starta i backe med både fotbroms och parkeringsbromsen. Sen skulle vi även börja ta i tur med parkering och backning. Det sist nämnda känner jag mig rätt så säker på då jag har övat backning ute hos min sambos föräldrar, och det känns jättebra. Men konstigt nog tycker jag det är lite svårare att köra in och parkera än vad det är att backa och parkera :D
inspektörn 2012-10-30 05:56 ! Citera #
Klockan!
Självklart får du använda parkeringsbromsen! Vill inspektören något annat så säger han till!
När det gäller hastighet så är det på det viset att, visst, du bröt inte mot någon lag, men hur såg det ut? Vägarbetsområde är ställen som man absolut skall ha stora säkerhetsmarginaler. Nu har jag inte varit på den platsen du refererar till, men var det risk för att det fanns arbetare i närheten bör man som sagt ha stora marginaleren
klockan 2012-10-30 08:26 ! Citera #
inspektörn
Klockan!
Självklart får du använda parkeringsbromsen! Vill inspektören något annat så säger han till!
När det gäller hastighet så är det på det viset att, visst, du bröt inte mot någon lag, men hur såg det ut? Vägarbetsområde är ställen som man absolut skall ha stora säkerhetsmarginaler. Nu har jag inte varit på den platsen du refererar till, men var det risk för att det fanns arbetare i närheten bör man som sagt ha stora marginaleren



Absolut det håller jag med om, det var dock inga arbetare alls och knappt någon trafik. Men får jag åka samma väg igen så ska jag bara hålla den rekomenderade hastigheten så man slipper att inspektören blir sur och irriterad :)
klockan 2012-11-09 14:41 ! Citera #
En liten uppdatering. Klarade körkortet på andra försöket. Teori fick jag 57/65 och uppkörningen helt utan anmärkningar :lol:
inspektörn 2012-11-10 20:57 ! Citera #
Grattis! Kör försiktigt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo