Start > Körkortsforum > Hur nära måste andra bilar var…

Hur nära måste andra bilar vara ?

Stampe 2012-10-27 00:49 ! Citera #
Lite förvirrad.

Om högerregeln, väjningsplikt, stopplikt, osv.

Det står ingenstans i böckerna om hur nära de andra bilarna måste vara för att reglerna ska träda i kraft.

Scenario:
Man ska kör ut på en huvudled. Man ser en bil som kommer långt bort på huvudleden.

Ska man bara sitta där och vänta ?
Vad ska man göra om det kommer fler bilar ? Då kommer man ju aldrig iväg.

När ska man bara skita i reglerna och snabbt men säkert klämma sig in på huvudleden ?

Vore bra om jag kunde använda någon oskriven regel som var allmän accepterad polis, körskollärare osv.
Tex om bilen inte ”hinner” göra förbi efter jag räknat till 5 så kan jag köra.

Körkorts reglerna är för vaga tycker jag. Särskilt när dom inte kommer med exempel för när dom gäller och inte gäller.
Jag hatar när det blir en tolknings fråga. För alla säger inte samma sak och många vill böja och bända. :x
Gäst 2012-10-27 05:47 ! Citera #
Stampe

Vore bra om jag kunde använda någon oskriven regel som var allmän accepterad polis, körskollärare osv.
Tex om bilen inte ”hinner” göra förbi efter jag räknat till 5 så kan jag köra.

Men då är ju bilen fem sekunder närmare dig, vilket förmodligen gör det till en dum idé att köra ut framför den.

Allt handlar om körvana och att bedöma avstånd och hastighet på andra fordon. Ett exempel på varför det är bra att veta hur långt bilar färdas per sekund i olika hastigheter.
Stampe 2012-10-28 02:36 ! Citera #
prs

Men då är ju bilen fem sekunder närmare dig, vilket förmodligen gör det till en dum idé att köra ut framför den.

Hur kommer det sig att exemplet alltid blir sönder plockat men själva frågan blir aldrig svarad på i forum. :cry:
Jag vet det var ett dåligt exempel, jag var också väldigt trött när jag skrev det där. Det var menat att få läsare att förstå vad jag är ute efter.

Fast egentligen vet jag inte vad jag är ute efter, om man nu ska börja filosofera.
Vilket var därför jag frågar här, flera huvuden med erfarenhet. Någon måste väll förstå vad som verkligen skulle hjälpa mig.

prs

Allt handlar om körvana och att bedöma avstånd och hastighet på andra fordon.

Det låter rimligt.Jag har hört liknande förr.

Så helt plötsligt kommer svaret att klicka till. om jag kör tillräckligt ofta ?
Då är ju frågan ”hur ska jag komma dit så fort som möjligt” och sen tillbaka till första frågan.
Vad ska jag göra undertiden jag väntar på att svaret komma till mig ?

Låter som ett kyckling och ägg problem nu.

prs

Ett exempel på varför det är bra att veta hur långt bilar färdas per sekund i olika hastigheter.

Jag är varken en hastighets mätare eller mini-räknare. :lol:

Ber om ursäkt om jag låter bitter. Långa dagar, lite resultat. Sömn vill inte kroppen ha.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest