Start > Körkortsforum > Stanna i korsning vid rödljus

Stanna i korsning vid rödljus

Buss-Peter 2012-10-26 14:50 ! Citera #
Hej.

Jag satt och funderade på en sak när jag åkte buss hem häromdagen.
I en korsning där bussen jag åker med ska åka rakt över är det kö från vänster till höger. När dessa trafikanter har grönt så kör dom, oavsett ifall de kommer över hela korsningen eller inte. Detta resulterar i att när bussen jag sitter i sedan får grönt, står det bilar ivägen i korsningen, (som inte kommit över i riktningen från vänster till höger)

Förstår ni hur jag menar?

Min fråga är.
Är det mot trafikreglerna att stå så här tokigt att man förhindrar en hel färdriktning att ta sig över korsningen?
Många korsningar har ränder i sig, just för att markera att man inte ska stanna i korsningen, betyder detta att det är mot trafikreglerna och kan bötfällas?

Tack på förhand!
Jossan-88 2012-10-26 16:14 ! Citera #
Hejsan!

Att blockera ett helt annat körfält så där låter ju inte som att det är helt okej :lol:
julo 2012-10-29 14:32 ! Citera #
Blockeringsregeln :)
putin 2012-11-25 14:01 ! Citera #
Trafik i en vägkorsning m.m.
20 § När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

Kort sagt: en trafikant får inte köra in i en korsning om han medveten att det blir omöjligt för honom att lämna korsningen i tid.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo