Start > Körkortsforum > Kuggad på uppkörning

Kuggad på uppkörning

elin-94 2012-10-24 21:46 ! Citera #
Du tar det på Måndag!
Konstigt.. jag lärde mig från min körskola att alltid växla ner till tvåan i en rondell. Men min handledare som jag körde privat med sa att hon brukar köra på trean om rondellen är fri. Så är lite luddigt de där. Men borde ju vara d körskolan säger som är det rätta.

Håller tummarna för dig på Måndag! bara koncentrera dig och tänkt inte för mycket på att ”jag kmr inte klara det” ”jag måste klara det” osv.
Sätt dig, ta ett djupt andetag och prata inte i onödan med inspektören utan fokusera bara på körningen!

Så underbart att alla är så stöttande! Uppskattas verkligen. Ja, det är verkligen lite luddigt. Jag kanske är lite för försiktig, men jag ska prata med mina lärare imorgon! Kommer antagligen hinna ta minst 3 lektioner till innan måndagen, vilket inte är bra för plånboken men jag hoppas att det hjälper mig. Nu vet jag i alla fall vad jag har att vänta mig. Jag SKA klara det!
elin-94 2012-10-24 21:48 ! Citera #
Tracca, ja det gjorde dem. Det jag inte förstår är att det kändes som så många kryss samtidigt som han sa ”Det var inte allt som var dåligt bara för att jag kryssade i dessa rutorna, mycket var bra.”

Blir bara så förvirrad, för SÅ dåligt körde jag faktiskt inte! Några små missar och det står jag för, men hade varit skönt att veta exakt vad som gick fel..
Gäst 2012-10-24 23:38 ! Citera #
Kolla pappret på körskolan imorgon och be dem förklara dina fel så blir det säkert bra. Jag förstår faktiskt inte riktigt ett av mina fel heller och det andra var jag inte medveten om, men det ska jag försöka fixa (tappar visst uppmärksamheten till höger vid vänstersväng för tidigt)

Jag hinner med en körlektion innan måndag. Sen blir det väl övning med sambon i helgen...

Vilken tid på måndag kör du upp? (Kanske du skrivit redan?) Hoppas vi fixar det båda två!
Gäst 2012-10-24 23:40 ! Citera #
Tracca
Så körskolan tog ditt papper? Du borde be om en kopia.
B betyder iaf att du misslyckats med att uppvisa en rutinmässig manövrering samt använda olika sätt att bromsa fordonet
E betyder att du inte visat goda avsökningsrutiner samt identifierat risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer.

Sen beror det på vid vilka moment kryssen sitter.

Jag fick två kryss på B och ett på E.

Ljuger gör jag också. TRE kryss på E:-)
Jossan-88 2012-10-25 00:32 ! Citera #
prs
Gäst

Konstigt.. jag lärde mig från min körskola att alltid växla ner till tvåan i en rondell. Men min handledare som jag körde privat med sa att hon brukar köra på trean om rondellen är fri. Så är lite luddigt de där. Men borde ju vara d körskolan säger som är det rätta.

Jag skulle till att börja med att undvika körande i rondellerna, håll er till cirkulationsplatserna.

Det finns ingen bestämd växel att använda i specifika trafiklösningar. Allt beror på situationen, som väglag, väder, sikt, annan trafik, fordonet du framför, utformning av trafikavsnitt etc etc. Om ni lärt er att i cirkulationsplatser kör man i tvåan så har ni antingen lärt er av någon som inte vet hur man kör bil eller så har ni inte lyssnat tillräckligt noggrannt.

Nu tycker faktiskt jag att du prs är lite väl taskig, för min körlärare sa till mig i fredags att man till 90% av fallen kör på tvåan i en cirkulationsplats, och det p.g.a man måste sakta ner innan ifall man måste lämna företräde åt en annan billist som är inne i den redan. Så att säga att andra inte lyssnar tillräckligt noggrant är ren bullshit.. Och jag tror att jag hellre lyssnar på trafikskolelärarna än vad jag gör med dig :D
Gäst 2012-10-25 07:23 ! Citera #
Jossan-88
prs
Gäst

Jag skulle till att börja med att undvika körande i rondellerna, håll er till cirkulationsplatserna.

Det finns ingen bestämd växel att använda i specifika trafiklösningar. Allt beror på situationen, som väglag, väder, sikt, annan trafik, fordonet du framför, utformning av trafikavsnitt etc etc. Om ni lärt er att i cirkulationsplatser kör man i tvåan så har ni antingen lärt er av någon som inte vet hur man kör bil eller så har ni inte lyssnat tillräckligt noggrannt.

Nu tycker faktiskt jag att du prs är lite väl taskig, för min körlärare sa till mig i fredags att man till 90% av fallen kör på tvåan i en cirkulationsplats, och det p.g.a man måste sakta ner innan ifall man måste lämna företräde åt en annan billist som är inne i den redan. Så att säga att andra inte lyssnar tillräckligt noggrant är ren bullshit.. Och jag tror att jag hellre lyssnar på trafikskolelärarna än vad jag gör med dig :D

Återigen har det med så många faktorer att göra att man inte absolut kan säga att man till 90 procents sannolikhet använder tvåan i cirkulationsplatser. Det är det som är skillnad mellan att köra bilen och att mekaniskt förhålla sig till bilkörning.
elin-94 2012-10-25 20:15 ! Citera #
Tracca, Jag pratade med honom idag och han sa att det var just det där med cirkulationsplatserna, att jag var för långsam och det gjorde att det inte blev miljövänligt.. Därför fick jag kryss i även den rutan. Sen var det ju det med att jag bara var skitnervös. Ja, jag har på måndag kl 3! Är supernervös redan, men försöker lugna nerverna. Nu vet bara mina föräldrar om tiden så det kommer inte bli pinsamt om jag misslyckas, så det känns lite bättre. Och jag har redan tagit 2 lektioner bara idag, och kommer ha 2 imorgon och en på måndag. Detta ska vi fixa eller hur! Har förstått att du, precis som jag behöver ditt körkort... Jag fick en bil när jag fyllde 18, för jag bor med min pappa ganska långt ute på landet, långt får busshållsplatsen så det är alltid problem med att ta sig till skolan och liknande. Vi behöver detta, och vi kommer fixa det!

Och prs, ja kanske det. Men som trafikskoleelev så får man höra hur man ska göra, och då gör man så. Eftersom vi inte har så mycket erfarenhet så blir det lätt så. Men visst, allt beror på situationen, men tycker nog att det är viktigare att vara försiktig än att blåsa genom cirkulationsplatserna i 190!
Gäst 2012-10-26 11:18 ! Citera #
Jag behöver verkligen körkortet AKUT. Gör inte att jag blir mindre nervös inför uppkörningen direktB-) På måndag är sista chansen innan min vardag kommer bli en total cirkus. Säkert kommer jag att koncentrera mig så mycket på att hålla uppsikt åt höger (det var det jag kuggade på) att jag helt glömmer att titta vänster och rakt fram:*) Nerver, nerver.
elin-94 2012-10-26 16:10 ! Citera #
Vi fixar detta!
Gäst 2012-10-26 18:51 ! Citera #
Jag är så dålig på att tänka positivt! Tänker att om jag tror för mycket på mig själv blir jag oförsiktig. Innan jag kuggade i måndags hade jag bara berättat för några få, men nu har jag berättat för en miljon människor att jag ska köra upp på måndag. Behöver lite peppning! Idag när jag skulle cykla hem från jobbet hade det dessutom börjat snöa. Hoppas det har smält bort på måndag! Fick visst Sveriges snällaste inspektör i måndags har jag fått höra. Han brukar ha stort överseende med missar. Och kuggade mig... Känns fint.

Bland annat regnade jag i en rondell och glömde blinkers en gång, men det sa han inget om.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest