Start > Körkortsforum > Sablars teori!!

Sablars teori!!

Lillan 2012-10-19 11:43 ! Citera #
Hur i helsike ska man få in teorin i skallen,blir tokig!!!
Pluggar men nada fastnar...
hur gör ni för att få de å fastna?
behöver hjälp
Gäst 2012-10-19 11:55 ! Citera #
Du skriver inget om hur du studerat hittills, men det tyder på avsaknad av en beprövad studieteknik. Den är helt individuell, så det går inte att säga att den ena är rätt och den andra fel.

Har du inte studievana sedan tidigare så kan det vara en idé att ta hjälp av en trafikskola.

Jag skulle primärt rekommendera att du läser kapitel och stycken flera gånger, sammanfattar styckena på papper och använder det för att repetera. Gör detta så många gånger så du känner dig någorlunda säker att du kan. Varva detta med att göra frågor här eller på trafikskola. Givetvis underlättar det väldigt om du inför körlektioner har läst igenom relevant avsnitt i boken och passar på att ställa frågor om det är något som du inte förstått och samtidigt får möjlighet att praktisera teorin i praktiken samt se hur det fungerar i verkligheten.
Gäst 2012-10-19 13:48 ! Citera #
Jag hade samma problem, ändå klarade jag teorin på första försöket med 52 rätt. Mitt tips är att plugga in alla skyltar, tänka logiskt och trafiksäkert när du svarar på frågorna och kombinera dina kunskaper praktiskt med din övningskörning. Teorin är inte så svår så länge man vet vilka regler som gäller ute i trafiken. Det jag var sämst på var att memorera alla siffror. Men det gick ju bra trots allt. Försök att tänka logiskt och förstå varför reglerna är som dom är. Tex man får inte parkera direkt innan ett övergångsställe (10 meter gäller) och den regeln finns för att man ska se fotgängare som är på väg över gatan.
Gäst Jennah 2012-10-20 09:15 ! Citera #
Är du säker på att inget fastnar? :O Du kanske kan mer än du tror?
Läst igenom körkortsboken har du kanske redan gjort, gör det gärna igen och skriv ner alla konstigheter, eller vik hundöron på alla sidor med konstigheter, eller markera på annat sätt. Plugga på dessa och försök att göra det enkelt för dig. Leta efter saker som kan göra det lätt att komma ihåg, till exempel: vinterdäck ska ha ett däckmönsterdjup på 3 mm, och vintern är 3 månader, lättare att komma ihåg på såna sätt tycker jag :)
Jag lärde mig mycket genom att svara på frågor på nätet, men jag lärde mig mer då på att läsa boken. Tror att du ska försöka variera plugget, så gör både och. Men när du svarar på frågor, kolla igenom ALLA efter att du svarat klart, inte bara dom du hade fel på. På så vis får du lära dig alla du var osäker men gissade rätt på och så vidare också. Du kommer väl lära dig frågorna utantill till slut, men det gör inget, då det kommer liknande på provet och du ändå lär dig nåt av att lära dig frågorna.
Glöm inte skyltar, dom är viktiga, så plugga dom. Tänk till exempel att moped klass 1 i princip alltid (eller kanske alltid?) räknas i ”motorcykelbilden” på skyltar och moped klass 2 räknas i cykelbilden. Försök tänka enkelt!
Jossan-88 2012-10-20 23:06 ! Citera #
Gjorde nyss ett test på tid här inne på körkortonline.
Och fick detta slutresultat: 64 av 65 rätt (98 %) = GODKÄND Rättades 2012-10-20 22:54
Detta var mitt tredje test på tre dagar, och det har gått från ynkliga 48 upp 64 rätt. däri mellan har jag läst boken och strukit under det jag tycker jag behöver läsa mera om. Det är mitt tips till dig, men vi alla pluggar ju olika, så bara för att detta verkar fungera för mig, så behöver det inte fungera för dig.. Men önskar dig ett stort lycka till!
Gäst 2012-10-21 00:56 ! Citera #
Jossan-88
Och fick detta slutresultat: 64 av 65 rätt (98 %) = GODKÄND Rättades 2012-10-20 22:54
Detta var mitt tredje test på tre dagar, och det har gått från ynkliga 48 upp 64 rätt. däri mellan har jag läst boken och strukit under det jag tycker jag behöver läsa mera om. Det är mitt tips till dig, men vi alla pluggar ju olika, så bara för att detta verkar fungera för mig, så behöver det inte fungera för dig.. Men önskar dig ett stort lycka till!

Det är inget att vara stolt över. Det riktiga provet på Trafikverket är inte i närheten av testerna på körkortonline.
Kuggade teorin första gången med 50 poäng och andra med 48 poäng. På tredje försöket spikade jag provet med 63 poäng rätt. (klarade min uppkörning på första). Det bästa är att läsa igenom boken och markera viktiga saker. Sedan göra frågor på nätet som här tex. Men att bara plugga på körkortonline kommer man inte långt med.
Hammerfall 2012-10-21 12:49 ! Citera #
Gäst
Jossan-88

Det är inget att vara stolt över. Det riktiga provet på Trafikverket är inte i närheten av testerna på körkortonline.
Kuggade teorin första gången med 50 poäng och andra med 48 poäng. På tredje försöket spikade jag provet med 63 poäng rätt. (klarade min uppkörning på första). Det bästa är att läsa igenom boken och markera viktiga saker. Sedan göra frågor på nätet som här tex. Men att bara plugga på körkortonline kommer man inte långt med.

Självklart ska hon vara glad för att att nästan få alla rätt efter bara tre tester! Sedan står det faktiskt i hennes text att hon ”däri mellan har jag läst boken och strukit under det jag tycker jag behöver läsa mera om.” Och det verkar fungera för henne. Så varför klanka ner på ett sätt som fungerar för henne?
Gäst 2012-10-21 13:40 ! Citera #
Gäst Jennah
Leta efter saker som kan göra det lätt att komma ihåg, till exempel: vinterdäck ska ha ett däckmönsterdjup på 3 mm, och vintern är 3 månader, lättare att komma ihåg på såna sätt tycker jag :)

Det kan vara lurigt för en själv att skapa egna associationer. Var är vintern tre månader lång? Bor du i nordligaste Norrland tror jag du kan räkna med märkbart längre vinter. Vinterdäck är obligatoriskt vid vinterväglag 1 december – 31 mars, vilket är fyra månader. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober – 15 april, vilket är sex och en halv månad.
Lillan 2012-10-24 14:44 ! Citera #
Ligger å dippar på 51-58% å får fasiken int bättre resultat :?
Pluggar här,boken,skriver upp staplar mm mm men de går fasiken int alls.
Börjar kännas som hopplöst med den hära teorin,varför kan den int va lika lätt som att köra!!!

En vinter på bara 3mån skulle vara underbart...bor uppe i norrbotten å här är vintern längre ;)

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo