Start > Körkortsforum > Nervös för övningskörning

Nervös för övningskörning

Gäst 2009-06-10 15:53 ! Citera #
Jag ska nu ut och övningsköra för första gången och är ordentligt nervös för detta.
Så snälla ge mej massa tips hur jag ska tänka bort nervositeten.

Vad ska jag tänka på? Och vart är det bäst och köra för första gången?
TeoriN 2009-06-10 16:46 ! Citera #
Mitt tips till dig är att inte tänka på att lära sig köra bil som något onaturligt, tänk dig det som att lära sig cykla. Alla är vi nybörjare från början:) Som tips på bra plats att börja på rekomenderar jag en stor parkeringsplats, där kan du lära dig en massa, krypkörning, växla, ja det mesta faktiskt. Om du börjar på parkeringsplatsen är det inte svårt sen att köra i ett villaområde efter det flyter det på. Att köra bil är precis som allting annat i början, lite jobbigt, men när du väl kommer in i det så känner du dig lättad över att ha uppnåt ditt mål, att ha klarat det första stora steget. Anledningen till att man ska börja på en parkeringsplats är för att man inte känner sig säker ute på vägen och tills man är van och känner sig någorlunda säker framför ratten kan man börja styra ut från parkeringen.

Ta det bara lugnt så ordnar det sig. Att övningsköra för första gången är bland det bästa som finns, i den ”korta” vägen till körkortet.
elina_90 2009-06-12 17:15 ! Citera #
Det är smart att tänka på att läraren du ska köra med har haft så otroligt många andra å kört med samt att jag tror alla är närvösa första gången, men det är läraren fullt medveten om! Man är rädd för att göra fel, svara fel på det dom frågar osv... Men det gör inget för dom utan de är helt vana vid detta. Ingen är ju felfri. Man får ha fel och måste ha fel för att lära sig. Här om dagen fick jag motorstopp mitt på landsvägen när jag gjorde vänstersväng med körskolan, jag skämdes så otroligt men läraren hjälpert en att inte stressa utan bara lugnt starta bilen igen och köra vidare.

Jag tycker det är kul att köra med körskolan för man lär sig så otroligt mycket! Se fram emot körlektion istället för att var nervös är mitt tips, för det är kul! :D
Gäst 2009-06-21 13:43 ! Citera #
Du kommer att vara nervös strax innan du ska sätta dig i bilen, när du sätter dig i bilen kommer allt det vara borta ;)
Gäst 2009-06-21 22:29 ! Citera #
Det är helt naturligt att vara nervös inför att övningsköra dem första gångerna. det viktiga är att ta det lungt och att tänka på att du faktiskt skall lära dig något. om du är orolig för trafik runt om kring så behöver du inte vara nervös. dem ser nämligen att du övningskör eftersom att du har skylt på bilen eller hur? :lol:
patohls 2009-06-24 15:12 ! Citera #
Kör väldigt mycket på en parkering. När det sedan börjar kännas bra så kan du gå över till småvägar. Men kom ihåg en sak. Krypkör massor och öva på start stopp hela tiden. Många ger sig ut på vägar direkt och kör runt på 4ans växel utan problem men har fortfarande lite svårt att hantera start/stopp situationer där dragläget är inblandat. En polare fick lägga ner 1 eller 2 dubbellektioner på detta i onödan. Visst är det bra med tips på sådant i skolan men tro mig, även när det känns bra på parkeringen så fortsätt nöta och kör runt på 1an och 2an i småområden. Ger oerhört mycket och du kommer komma väl förberedd till skolan. Lycka till!
asuka 2009-07-01 17:29 ! Citera #
Kom ihåg att ta det lugnt och inte stressa dig, gå inte för fort med att lära dig saker, jag gjorde det och började nästan att hata köra bil. men efter att ha kört några gånger och börjat känna att jag har grepp om det, då började det faktiskt bli kul att köra bil.
Gäst 2009-07-02 14:52 ! Citera #
Precis som föregående skrev så drog jag mig mer och mer för att köra bil, jag började nästan ”hata” bilkörningen, troligtvis för att jag stressade upp mig för mycket och det är ju aldrig bra men nu är det inte några problem längre. Så ta det bara lugnt så kommer det att gå fin fint :)
Gäst 2009-07-02 16:09 ! Citera #
Stressade också upp mig jättemycket inför varje lektion, detta höll på ett tag men nu har det äntligen släppt. dock har jag fortfarande problem att koncentrera mig på själva körningen, tänker lätt på annat och upptäcker ev. problem för sent ibland. men man lär sig med övning :) ju mer man kör desto mindre pressad känner man sig helt enkelt.
brumbrumjulia 2009-07-07 19:58 ! Citera #
Ta djupa andetag, läs på om teorin så att du är väl förberedd.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov