Start > Körkortsforum > Exempel på riktiga frågor?

Exempel på riktiga frågor?

Tussan89 2012-10-12 16:45 ! Citera #
Hejsan!

Jag undrar om någon kan vara så vänlig att komma med en konkret fråga som ni har fått på ert teoriprov :? Många säger att deras frågor liknar dom som finns här på körkortonline. Men ingen vill skriva ett exempel på en sådan fråga. Jag ska göra mitt teoriprov på tisdag nästa vecka, och vill bara få lite hjälp om hur dom kan formulera sina frågor. Det är så svårt att veta hur man ska förbereda sig när många skriver att deras frågor är svårare än dom som finns här inne.
Vore jätte tacksam för svar ;)
Gäst 2012-10-12 18:45 ! Citera #
Faktum är att om jag inte missminner mig, så har man i samband med kunskapsprovet gett sitt samtycke att inte sprida några frågor till andra.

Fokusera inte på frågorna utan på kunskapen bakom. Om du kan teorin så spelar det ingen roll hur frågorna ställs.
Guest 2012-10-12 19:37 ! Citera #
Som personen ovan skriver så ska man inte delge konkreta frågor och fokusera dig på djupinlärning som det kallas.

Som exempel, lär dig i vilka situationer högerregeln gäller och då högerregeln INTE gäller. Då spelar det ingen roll om du får en fråga med tio olika bilder med tydliga instruktioner (skriftliga eller bildliga) där du ska ange då högerregeln gäller eller inte.

Bara ett tips.
Tussan89 2012-10-12 20:29 ! Citera #
Tackar för era svar, men nu är det inte så att jag vill veta vilka slags frågor som kan komma, utan hur dom är formulerade. Jag tycker själv att jag har bra koll på teoritesterna som man kan göra både här och på trafikskolan. Här inne brukar jag ligga runt 63/65 rätta svar. Jag frågade bara för att alla skriver ju att frågorna på det riktiga provet är jätte svårt p.g.a dom har så konstiga formuleringar på sina frågor, så jag ville bara se ett exempel på hur det kan se ut. Och jag vet dock vad djupinlärning är, men tack ändå :D
Gäst 2012-10-12 22:21 ! Citera #
Tussan89
Tackar för era svar, men nu är det inte så att jag vill veta vilka slags frågor som kan komma, utan hur dom är formulerade. Jag tycker själv att jag har bra koll på teoritesterna som man kan göra både här och på trafikskolan. Här inne brukar jag ligga runt 63/65 rätta svar. Jag frågade bara för att alla skriver ju att frågorna på det riktiga provet är jätte svårt p.g.a dom har så konstiga formuleringar på sina frågor, så jag ville bara se ett exempel på hur det kan se ut. Och jag vet dock vad djupinlärning är, men tack ändå :D

Frågorna, när jag skrev provet, var inte svårt eller klurigt formulerade. Läser man uppgiften noggrannt ska det inte vara några problem.
Gäst 2012-10-13 08:43 ! Citera #
Tussan89

Jag tycker att frågorna här var MYCKET svårare än dom på det riktiga teoriprovet. Klarade provet på första försöket.
Tussan89 2012-10-13 12:49 ! Citera #
Tack för era svar, känns lite bättre nu när ni skriver att denna sida har svårare formuleringar än vad det riktiga provet hade :D
Unknown 2012-10-16 23:37 ! Citera #
Hej! Det är då olika frågor. Första gången jag skrev teori så fick jag 48 och då förstod jag knappt hälften av frågorna. Andra gången jag gjorde teorin fick jag 55 rätt, och jag hade inte pluggat emellan, utan försökte bara lugna ner mig så gott det gick. Men andra gången då fick jag också betydligt ”lättare” frågor, så jag kan nog säga att det är svårt och säga på rak hand vilka frågor man kan vänta sig osv. Var bra förberedd, var lugn, och noga med att läsa och förstå frågorna/svarsalternativen så går det bra ska du få se. Lycka till! :-)
Tussan89 2012-10-16 23:54 ! Citera #
Unknown
Hej! Det är då olika frågor. Första gången jag skrev teori så fick jag 48 och då förstod jag knappt hälften av frågorna. Andra gången jag gjorde teorin fick jag 55 rätt, och jag hade inte pluggat emellan, utan försökte bara lugna ner mig så gott det gick. Men andra gången då fick jag också betydligt ”lättare” frågor, så jag kan nog säga att det är svårt och säga på rak hand vilka frågor man kan vänta sig osv. Var bra förberedd, var lugn, och noga med att läsa och förstå frågorna/svarsalternativen så går det bra ska du få se. Lycka till! :-)

Tack så jätte mycket, men tyvärr så kuggade jag precis på målsnöret, jag fick 51 rätt!! Jag fick väldigt många frågor gällande hur långt man hinner i olika hastigheter samt frågor om hur mycket sprit det finns i olika mängder öl. Och sånt har jag alltid haft svårt att lära mig så att det verkligen fastnar. Inga frågor om miljön eller om olika trafikregler kom, vilket gjorde mig väldigt förvånad då det ska vara uppdelat i olika kategorier, men det var det verkligen inte.. Men jag klarade upp körningen i alla fall :D Så imorgon ska jag boka en ny tid för ett omprov för teoridelen :)
Gäst Jennah 2012-10-17 15:04 ! Citera #
Det är lätt att glömma statistikfrågorna! Man läser igenom boken, och sådant som står i långa meningar minns man, statistiken glömmer man bort. Men ett tips för att lära sig, skriv ner de exakta siffrorna på till exempel bromssträcka i viss hastighet, hur många meter i sekunden en viss hastighet är, hur mycket sprit det är i blabla och så vidare, sedan avrundar du det lite lätt så att det blir lättare att komma ihåg.

Till exempel:
30 km/h = 8,33 m/s
50 km/h = 13,89 m/s
70 km/h = 19,44 m/s
100 km/h = 27,78 m/s
110 km/h = 30,56 m/s

En sån tabell kan man ju inte lära sig, så det är kanske bättre att komma ihåg 8, 15, 20, 30, 30. Och så vet man sen att det är meter i sekund på de vanligaste hastigheterna i ordning :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor