Start > Körkortsforum > Tips inför uppkörningen?

Tips inför uppkörningen?

Gäst 2012-10-10 12:20 ! Citera #
Hej vänner!

Tänkte mest få lite tips på uppkörningen. Har kuggat 2ggr redan på bara ett fel!FLera motorstopp. Jag har bokat privat på Trafikverket bägge gångerna och fått köra en V50 diesel. Dock är jag inte van vid denna bilen alls att köra o bägge uppkörningarna har varit var 4;e vecka! Så jag har inte känt bilen, därav motorstopp. Detta häller framför allt i gatukorsningar (när jag står stilla o ska köra iväg)... O med tanken på de 5-8 motorstoppen så inkluderas även den miljövänliga körningen, vilket blir drabbad av stoppen:-(
Har absolut inga andra fel, det är BARA detta.

Och snälla hjälp mig med tips o råd!! Har privat uppkörning v44!
Och kom.inte o säg att jag ska köra upp med trafikskolans bil, för jag har aldrig kört på en skola, bara fått tips av vänner o är mycket mer självlärd och framför allt, lärt mig medan jag kör min övningskörningsbil.
Har absolut inga problem.med den bilen jag övningskör med, den är lätt o handskas med. I dragläget kan jag gunga fram o tillbaka med bilen(vet exakt hur mycket gas jag behöver för att få fram henne)

Sjukt tacksam för hjälp med mitt V50 problem!
FiaMia 2012-10-10 15:24 ! Citera #
Hej!
Kan du inte kolla efter om tex någon mack med biluthyrning har v50 och hyra den ett dygn och övningsköra i för att bekanta dig med modellen?
Okq8 har den som uthyrningsstandard för mellanklassen i min kommun.
Gäst 2012-10-10 15:39 ! Citera #
FiaMia
Hej!
Kan du inte kolla efter om tex någon mack med biluthyrning har v50 och hyra den ett dygn och övningsköra i för att bekanta dig med modellen?
Okq8 har den som uthyrningsstandard för mellanklassen i min kommun.

Jag känner ingen som har en v50, Preem o OKq8 har inte heller den bilen:-(
mtnw 2012-10-10 20:53 ! Citera #
Testa att bara gasa på mer än vad du tror behövs. Det var mitt problem när jag körde med en nybil, och körskoleläraren bara muttrade ”MER GRUNDGAS” hela tiden. Det låter som fan ibland, men var extra försiktig med kopplingen håll kvar den längre än vad du brukar och gasa på mer än vad du brukar.

Annars brukar de ju vara snälla med några få motorstopp, så länge du har läget underkontroll. Få inte panik bara för att du får motorstopp utan var bara lugn, och försök igen. Håll bra uppsikt, och visa att du behärskar situationen. Allt för många motorstopp är så klart inte bra, men tappa inte fokusen när det händer! Kör bara så jävla bra som möjligt och så kanske det överväger lite mera. En säker förare i allt annat, har ju ”mer marginaler” för fel. Kör du dåligt annars, då kan ju motorstopp sänka dig, men visar du att du behärskar bilförandet annars, framstår det ju mer som otur. Vilket alla kan drabbas av ibland, erfarna bilförare får säker också motorstopp någon gång!

Själv fick jag flera stycken på en uppkörning, kuggades, men det var inte på grund av dem, utan körningen i allmänhet (andra problem) ”Vi begär ju inte perfekt körning” sade hon. Så, tänk på det. Gör bara ditt allra bästa!

Lycka till!
Gäst 2012-10-10 22:22 ! Citera #
mtnw
Testa att bara gasa på mer än vad du tror behövs. Det var mitt problem när jag körde med en nybil, och körskoleläraren bara muttrade ”MER GRUNDGAS” hela tiden. Det låter som fan ibland, men var extra försiktig med kopplingen håll kvar den längre än vad du brukar och gasa på mer än vad du brukar.

Annars brukar de ju vara snälla med några få motorstopp, så länge du har läget underkontroll. Få inte panik bara för att du får motorstopp utan var bara lugn, och försök igen. Håll bra uppsikt, och visa att du behärskar situationen. Allt för många motorstopp är så klart inte bra, men tappa inte fokusen när det händer! Kör bara så jävla bra som möjligt och så kanske det överväger lite mera. En säker förare i allt annat, har ju ”mer marginaler” för fel. Kör du dåligt annars, då kan ju motorstopp sänka dig, men visar du att du behärskar bilförandet annars, framstår det ju mer som otur. Vilket alla kan drabbas av ibland, erfarna bilförare får säker också motorstopp någon gång!

Själv fick jag flera stycken på en uppkörning, kuggades, men det var inte på grund av dem, utan körningen i allmänhet (andra problem) ”Vi begär ju inte perfekt körning” sade hon. Så, tänk på det. Gör bara ditt allra bästa!

Lycka till!

Tack för tipset! Jag försöker verkligen ge mer grundgas:-(
Har nästan gjort alla moment man kan göra på protokollet. O bägge gångerna har jag fått jättebra beröm av
inspektören! Backning, fickparkering, fickparkera inkl backning bredvid ett valfritt fordon, körning på krokig väg, rondeller med mera.. Bägge inspektören ÄLSKAR mina backningar :-)

Men lökigt att det bara är det felet

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor